Øget viden, mangfoldighed og professionalisme synes oplagt at forvente på baggrund den større involvering af eksterne bestyrelsesmedlemmer, der er udpeget på grund af specificerede kompetencer.
Susanne VangsgårdDANVA finder, at det er spændende, at mange vandselskaber har eksterne bestyrelsesmedlemmer – faktisk hele 58 % af respondenterne. Det er i den forbindelse DANVAs opfattelse, at antallet er steget siden forsyningernes udskillelse fra kommunerne, og at de hidtidige erfaringer har været positive, hvilket må have været en af bevæggrundene til, at flere går den vej.
Begrebet ”eksterne” dækker i øvrigt over personer, der ikke er medarbejderrepræsentanter, valgt blandt forbrugerne eller udpegede kommunalbestyrelsesmedlemmer.
DANVA undersøgte i de første måneder af 2014 medlemmernes erfaringer med forbrugervalget i 2013. Der var en svarprocent på godt 55 % (45 selskaber), og respondenterne repræsenterer ca. 50 % af den samlede debiterede vandmængde blandt de selskaber, der er underlagt vandsektorloven.
Enkelte spørgsmål angik ikke selve valget blandt forbrugerne men havde udpegningen af eksterne bestyrelsesmedlemmer i centrum. Det står ejerne af vandselskaberne frit for at formulere regler om udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer i deres vedtægter – og udpegningen af disse har således intet med det obligatoriske valg blandt forbrugerne at gøre. Naturligvis kan valget blandt forbrugerne betyde, at der tilføres selskabets bestyrelse nogle kompetencer, som er nyttige henset til selskabets opgaver, den økonomiske styring og fremtidige planer med mere.
Det er DANVAs opfattelse, at antallet af vandselskaber med eksterne bestyrelsesmedlemmer i 2010 efter Vandreformen kunne tælles på 1-2 hænder. Det er også foreningens klare indtryk, at selskabernes ledelse arbejder bevidst og vedvarende med at øge professionaliseringen af ledelsen – herunder hente inspiration fra andre sektorer, skabe en større mangfoldighed og rum for fornyelse.
58 % af respondenter (26 selskaber) i DANVAs undersøgelse tilkendegav, at de havde eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Det er ligeledes interessant at konstatere, at der blandt respondenterne er hele 33 % (15 forsyninger), hvor eksterne medlemmer har flertallet i vandselskabets bestyrelse.
DANVA sendte i begyndelsen af marts 2014 et supplerende spørgsmål gående på kompetencer hos eksterne bestyrelsesmedlemmer til de selskaber (26 stykker), som tidligere havde angivet, at der var eksterne i bestyrelsen. Svarprocenten var godt 60 %.
I forhold til kompetencer hos de eksterne bestyrelsesmedlemmer synliggør respondenterne, at der ofte specielt er lagt vægt på:
Følgende kompetencer har samlet set også været i spil:
Flere respondenter har i marts måned også informeret om udpegningsprocessen, og det efterlader DANVA med det indtryk, at der er meget stor variation i dels dialogen med kommunen dels forarbejdet:
Èt enkelt selskab gør i øvrigt opmærksom på, at deres ledelsesorgan er omfattet af reglerne om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, se § 139 a i selskabsloven.
I DANVA anses trenden med eksterne bestyrelsesmedlemmer som værende spændende – og de hidtidige erfaringer fra medlemmerne giver anledning til at være optimistisk i forhold til at kunne forvente et positivt spin-off.
Uanset om kravet om forbrugervalg bliver afskaffet eller ej – så er der god grund til at følge med i erfaringerne hos vandselskaberne, der har arbejdet og arbejder med etableringen af en mangfoldig bestyrelse, hvor forskellige kompetencer supplerer hinanden. Dette inkluderer naturligvis de selskaber, hvor der på generalforsamlingen er udpeget eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Aarhus Vand A/S har tilladt, at deres tanker om sammensætningen af bestyrelsen synliggøres på vandreformsitet under ledelse. Samme sted kan læseren finde Helsingør Kommunes annoncering efter eksternt bestyrelsesmedlem. Læs materialet her...
Emnet er bl.a. omtalt i aktieselskabslovens § 139 a, se lov nr. 1383/2012:
Måltal skal ifølge selskabslovens §139 a stk. 2 bl.a. laves hos store kapitalselskaber, der er selskaber, som overskrider to af følgende kriterier i 2 på hinanden følgende regnskabsår:
1) En balancesum på 143 mio. kr.,
2) en nettoomsætning på 286 mio. kr. og
3) et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 250.
Yderligere information findes i en vejledning fra Erhvervsstyrelsen, februar 2013: http://erhvervsstyrelsen.dk/file/346019/vejled_om_koen.pdf