DANVA udsender hermed de årlige indekstal til regulering af det faste og variable bidrag samt tilslutningsbidrag. Indeksreguleringen er fra 2025 baseret på et nyt lovgrundlag. For drikkevandsselskabernes vedkommende er stigningen opgjort til 6,63 pct. For spildevandsselskaberne er det blevet til en stigning på 2,89 pct.

Intro for drikke- og spildevandsselskaber

Energistyrelsen er kommet med nogle nye bekendtgørelser vedr. anmeldelse og godkendelse af takster og leveringskår for henholdsvis drikkevands- og spildevandsselskaber. For at simplificere, mindske administrationen og ensrette reguleringen er der i bekendtgørelserne et krav om at følge prisudviklingsprocenterne anvendt i den økonomiske regulering. Det betyder at der er nye indeksreguleringsanbefalinger til taksterne for 2026.

DANVA henviser derfor fremover til at drikkevandsselskaberne og spildevandsselskaberne anvender samme pris- og omkostningsindeks, som anvendes i forbindelse med de økonomiske rammer, der udarbejdes af Vandsektortilsynet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Fordelen herved er, at indeksreguleringen følger den samme regulering som selskabets økonomiske rammer og at indekstallet er tilgængeligt før sommerferien.

Udover ensretningen af den anvendte indeksregulering betyder de nye regler også, at drikkevands- og spildevandsselskaberne i nogle år kan vælge at anmelde deres kommende takster frem for den hidtidige godkendelsesordning. Den enklere anmeldelse forudsætter bl.a., at taksterne ikke stiger mere end Vandsektortilsynets pristalskorrektion, samt at der er sket en godkendelse af taksterne inden for de seneste tre år.

Drikkevandsselskabernes regulering vil forsat følge Vandsektortilsynets pris- og produktionsudviklingsrapport. Tidligere har det været anbefalingen af bruge seneste udarbejdede indekstal. Fremover skal der bruges gennemsnittet af de seneste 2 år indekstal tilsvarende den reguleringsprocent, der bruges til justering af de økonomiske rammer for drikkevandsselskaber.

Spildevandsselskabernes har tidligere brugt jordarbejderindekset til regulering af taksterne.

Fremover skal der bruges gennemsnittet af de seneste 2 år indekstal tilsvarende den reguleringsprocent, der bruges til justering af de økonomiske rammer for spildevandsselskaber.

Da de økonomiske rammer fastsættes for 2 år af gange skiftende imellem drikkevands- og spildevandsselskaber vil det anførte indeks ikke være ens. Til gengæld vil det være gældende i 2 år frem.

Fortolkningen af de nye regler med en to-årig periode med samme prisjusteringstal ift. bekendtgørelsen, forskudt for henholdsvis drikkevands- og spildevandsselskaber, er blevet afstemt med Energistyrelsen.

Drikkevandsselskaber

Takstreguleringen indenfor vandforsyningen er omfattet af Bekendtgørelse om anmeldelse og godkendelse af almene vandforsyningers regulativer og anlægs- og driftsbidrag m.v.:

  • § 35) Pristalskorrektion for almene vandforsyninger: korrektion ved anvendelse af den af Vandsektortilsynet senest fastsatte pristalskorrektion for almene vandforsyninger, jf. bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber.

I bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber i § 28 præciserer hvilke indekser samt deres vægt, som Vandsektortilsynet skal benytte i sin pristalskorrektion.

I lige år fastsættes prisudviklingen for drikkevandsselskaberne og skal efterfølgende bruges til regulering i to år. Idet reguleringen nu følger gennemsnittet af to års prisudvikling, og ikke kun det forgangne år som hidtil, vil de nye krav for regulering af takster til 2026 derfor være baseret på tal fra 2022 og 2023.

Elementer i indekset for pristalskorrektionen, deres vægt og årlig prisudvikling i opgørelsen:

Undergrupper, prisudvikling, pct.

Vægt

ultimo 2022

ultimo 2023

BYG 61: Jordarbejde mv.

35 pct.

10,02

5,74

BYG 61: Asfaltarbejde

15 pct. 

9,13

4,54

BYG 42: Byggeomkostningsindeks for boliger

30 pct. 

10,46

1,93

PRIS 1115: 84 Maskiner og apparater og dele dertil, i alt

20 pct. 

8,77

1,59

Årlig prisudvikling, vægtet pct. 

 

9,77

3,59

Kilde: Vandsektortilsynet rapport, juli 2024: Pris- og produktivitetsudvikling

I den økonomiske regulering anvender Vandsektortilsynet det geometriske gennemsnit af de seneste to års prisudvikling. I beregningen til brug for drikkevandsselskaberne regulering af 2026 taksterne anvendes prisudviklingen fra ultimo 2022 til ultimo 2023.

Det geometriske gennemsnit udregnes som gennemsnittet af 9,77 pct. og 3,59 pct, som derfor bliver 6,63 pct

Taksterne for drikkevand fra 2025 skal derfor ganges med 1,0663 for at få priserne for 2026.

Eksempel for regulering af tilslutningsbidrag til 2026

2025: Tilslutningsbidrag (Hovedanlægsbidrag + Forsynings- og stikledningsbidrag): 25.000 kr.
2026: Tilslutningsbidrag (25.000 x 1,0663): = 26.657,50 kr.

Der er ikke et lovbestemt niveau for prisfastsættelse af tilslutningsbidrag for drikkevand.

Vi gør opmærksom på, at hvis indeksreguleringen er indskrevet i forsyningens regulativ, bør man sikre sig, at den ændres til den nye regulering af prisindekset.

Spildevandsselskaber

Takstreguleringen inden spildevandsselskaberne er præciseret i bekendtgørelse om fastsættelse af variabelt vandafledningsbidrag, og om pristalskorrektion af tilslutningsbidrag og fast vandafledningsbidrag:

  • 14: Et spildevandsforsyningsselskab skal ved årlig regulering af tilslutningsbidrag i medfør af lovens § 2, stk. 9, 1. pkt., anvende den af Vandsektortilsynet senest fastsatte pristalskorrektion for spildevandsforsyningsselskaber, jf. bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber.
  • 15: Et spildevandsforsyningsselskab skal ved årlig regulering af fast vandafledningsbidrag i medfør af lovens § 2 a, stk. 8, anvende den af Vandsektortilsynet senest fastsatte pristalskorrektion for spildevandsforsyningsselskaber, jf. bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber.

I bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber i § 28 præciserer hvilke indekser samt deres vægt, som Vandsektortilsynet skal benytte i sin pristalskorrektion.


I spildevandsbetalingsloven er niveauet for det faste bidrag og tilslutningsbidraget fastsat.

  • 2, stk. 2: Standard tilslutningsbidraget udgør 30.000 kr. eksklusive moms for en boligenhed. (30.000 kr. i år 1997)
  • 2, stk. 9: Tilslutningsbidraget, jf. stk. 2 og 3, reguleres årligt. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter nærmere regler om, hvilket indeks et spildevandsforsyningsselskab skal regulere tilslutningsbidragene efter, jf. stk. 2 og 3.
  • 2 a, stk. 8. Den maksimale grænse på 500 kr. inklusive moms pr. år for den faste del af vandafledningsbidraget, jf. stk. 7, reguleres årligt. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om, hvilket indeks et spildevandsforsyningsselskab skal regulere det faste vandafledningsbidrag efter. (500 kr. i år 2000)

 

Frem til 2025 er det Danmarks Statistiks indeks for jordarbejder (BYG 61) der er blevet brugt til at regulere både tilslutningsbidraget og det faste vandafledningsbidrag.

De nye regler i betalingsloven gør det obligatorisk for spildevandsselskaberne at benytte det samme reguleringsindeks som anvendes i den økonomiske regulering.

I ulige år fastsættes prisudviklingen for spildevandsselskaberne og er efterfølgende gældende for to år. Det vil sige, at prisudviklingen i år fastsættes for spildevandsselskaberne i 2026 og 2027.

Elementer i pristalskorrektionen, deres vægt og årlig prisudvikling i opgørelsen:

Undergrupper, prisudvikling, pct.

Vægt

ultimo 2023

ultimo 2024

BYG 61: Jordarbejde mv.

35 pct.

5,74

3,66

BYG 61: Asfaltarbejde

15 pct.

4,54

1,64

BYG 42/43: Byggeomkostningsindeks for boliger

30 pct.

1,93

0,70

PRIS 1115: 84 Maskiner og apparater og dele dertil, i alt

20 pct.

1,59

2,27

Årlig prisudvikling, vægtet pct.

 

3,59

2,19

Kilde: Vandsektortilsynets rapport, juli 2025: Pris- og produktivitetsudvikling. 

I den økonomiske regulering anvender Vandsektortilsynet det geometriske gennemsnit af de seneste to års prisudvikling. I beregningen til brug for spildevandsselskabernes regulering af 2026 taksterne anvendes prisudviklingen fra ultimo 2023 til ultimo 2024.

Det geometriske gennemsnit udregnes som gennemsnittet af 3,59 pct. og 2,19 pct, som derfor bliver 2,89 pct

Taksterne for spildevand fra 2025 skal derfor ganges med 1,0289 for at få priserne for 2026.

Tilslutningsbidrag – jf. betalingsloven

Som følge af de nye regler i betalingsloven, anvendes Vandsektortilsynets rapport om prisudvikling til at beregne DANVA indekstal 2025 for tilslutningsbidraget.

Udvikling fra 1997 til 2025:

  • Standardtilslutningsbidraget jf. betalingsloven er 30.000 kr. eksklusiv moms (1997 tal).
  • Tidligere blev jordarbejderindekset anvendt, hvor indekstallet for 2. kvartal 1997 var 62,62 og frem til 2. kvartal 2024 hvor det var 135,46.
  • Regulering af satsen for 2025 var derfor 30.000*135,46/62,62 = 64.896,20 kr. eksklusiv moms. Dette niveau bruges som udgangspunkt for fremtidige reguleringer.

Eksempel på beregning af reguleret tilslutningsbidrag til 2026:

  • Det geometriske gennemsnit af prisudviklingen i ultimo 2023 og ultimo 2024: 2,89 %.

Tilslutningsbidraget 2026 udregnes ved at gange det geometriske gennemsnit med sidste års tilslutningsbidrag: 64.896,20*1,0289= 66.771,70 kr. eksklusiv moms.

Prisudviklingen for tilslutningsbidraget:

Årstal

Tilslutningsbidrag

% stigning

Kilde

1997

30.000 kr.

 

Spildevandsbetalingsloven § 2, stk. 2 (basis)

2024

62.716,38 kr.

 

Jordarbejderindeks k2 (årlig justering fra 1997)

2025

64.896,20 kr.

3,45%

Jordarbejderindeks k2 (2024)

2026

66.771,70 kr.

2,89%

Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks

2027

68.701,40 kr.

2,89%

Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks

Note: Da reguleringsprocenten allerede kendes for 2027 pga. den 2-årige prisfastsættelse, kan taksten for 2027 ligeledes beregnes.

Fast vandafledningsbidrag – jf. betalingsloven

Som følge af de nye regler i betalingsloven, anvendes Vandsektortilsynets rapport om prisudvikling til at beregne DANVA indekstal 2025 for fast vandafledningsbidrag.

Udvikling fra 2000 til 2025:

  • Den maksimale tilladte størrelse af vandafledningsbidrag jf. betalingsloven er 500 kr. inklusiv moms (2000 tal).
  • Tidligere blev jordarbejderindekset anvendt, hvor indekstallet for 2. kvartal 2000 var 69,19 og frem til 2. kvartal 2024 hvor det var 135,46.
  • Regulering af satsen for 2025 var derfor for 2025: 500*135,46/69,19 = 978,90 kr. inklusiv moms. Dette niveau bruges som udgangspunkt for fremtidige reguleringer.

Eksempel på beregning af reguleret fast bidrag til 2026:

  • Det geometriske gennemsnit af prisudviklingen i ultimo 2023 og ultimo 2024: 2,89

Fast vandafledningsbidrag 2026 udregnes ved at gange det geometriske gennemsnit med sidste års vandafledningsbidrag: 978,90*1,0289= 1007,19 kr. inklusiv moms.

Prisudvikling for fast vandafledningsbidrag:

Årstal

Fast vandafledningsbidrag

% stigning

Kilde

2000

500 kr.

 

Spildevandsbetalingsloven § 2 a, stk. 8

2024

946,02 kr.

 

Jordarbejderindeks k2 (årlig justering fra 2000)

2025

978,90 kr.

3,45%

Jordarbejderindeks k2 (2024)

2026

1007,19 kr.

2,89%

Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks

2027

1036,30 kr.

2,89%

Vandsektortilsynet, pris- og omkostningsindeks

Note: Da reguleringsprocenten allerede kendes for 2027 pga. den 2-årige prisfastsættelse, kan taksten for 2027 ligeledes beregnes.

DANVA har fået bekræftet af Energistyrelsen, at de fremtidige justeringer af fast bidrag og tilslutningsbidrag for spildevandsselskaberne, tager udgangspunkt i niveauet for 2025.

Vi gør opmærksom på, at hvis man regulerer det variable vandafledningsbidrag med den samme sats eller mindre end for det faste bidrag, kan man benytte sig af anmelderordningen. Øvrige betingelser skal naturligvis også være opfyldt.