Hvordan informerer vi kunder om vand i en krisesituation? Anbefalinger og retningslinjer fra Beredskabsstyrelsen og DANVA
Lars FischerForsvarsminister Troels Lund Poulsen (V) har på et pressemøde med Beredskabsstyrelsen lørdag den 15. juni 2024 offentliggjort nyeste anbefalinger fra myndighederne. Anbefalingerne er rettet mod at forberede den danske befolkning på krisesituationer, hvor det er nødvendigt at kunne klare sig selv i op til tre døgn.
Dette initiativ er en del af regeringens indsats for at sikre landets forsyningssikkerhed og robusthed i krisetider.
Som drikkevandsselskaber spiller I en vital rolle i at sikre, at jeres kunder er velinformerede og forberedte. Denne vejledning er udarbejdet for at hjælpe jer med at kommunikere vigtige anbefalinger til jeres vandkunder.
I en beredskabssituation er ansvarsfordelingen som følger:
Rengøring af beholdere
Tapning af vand
Opbevaring af vand
Udskiftning af vand
Alternativ: Flaskevand
Retningslinjerne i dette afsnit er jf. interview med beredskabsstyrelsen i Jyllands Posten den 19. juni 2024 og er koordineret med Cirkulær.