Spildevandsselskaber, der mangler udledningstilladelser til blandt andet overløb, fx fordi de er under behandling ved kommunen, risikerer indskærpelse fra Miljøstyrelsen og politianmeldelse. DANVA har udarbejdet et notat til sine medlemmer, der gennemgår de grundlæggende juridiske forhold og vejleder om handlemuligheder.
Anders HansenNotatet er DANVAs bedste bud på en fortolkning af gældende vejledninger og lovgivning samt den sparsomme domspraksis. Det gennemgår den grundlæggende lovtekst, og hvad et spildevandsselskab bør gøre, hvis man konstaterer en manglende tilladelse til udledning af spildevand.
Lovteksten er klar: Man skal have en gyldig tilladelse til udledning, jævnfør Miljøbeskyttelsesloven.
Der kan være en række årsager til, at der mangler en gyldig tilladelse til et konkret udløb: En ansøgning om en ny tilladelse kan være under behandling ved kommunen, eller Miljøstyrelsen kan ved et tilsyn have vurderet, at en eksisterende tilladelse ikke er gyldig.
Hvad der udgør en gyldig tilladelse, har Miljøstyrelsen søgt at redegøre for i sin FAQ om udledninger fra overløb.
I det tilfælde et spildevandsselskab konstaterer en udledning, som ikke har en gyldig tilladelse, er der flere handlinger, man kan foretage.
DANVA vurderer, at det vigtigste er hurtigt at indsende en ansøgning om en fornyet tilladelse til tilladelsesmyndigheden, dvs. kommunen.
Dernæst er det vigtigt at søge at holde gang i sagsbehandlingsprocessen i form af løbende dialog med kommunen og eftersendelse af oplysninger, hvis det er nødvendigt.
Dette gælder uanset, om man som selskab selv opdager, at der mangler en tilladelse, eller om det konstateres i forbindelse med et tilsyn fra Miljøstyrelsen.
Notatet uddyber herudover en række andre forhold, heriblandt om selskabernes retsstilling, hvis man bliver politianmeldt.
I 2023 udtrykte Rigsrevisionen kritik af Miljøstyrelsens for deres praksis overfor spildevandsselskaber, der blandt andet manglede tilladelser til udledning ved overløb.
Der var særlig fokus på, at Miljøstyrelsen næsten udelukkende gjorde brug af påbud og indskærpelser og kun i sjældne tilfælde skred til politianmeldelse.
På baggrund af denne kritik udtalte Miljøstyrelsen, at man ville ændre praksis.
Ved en nyhed den 26. august 2024 annoncerede Miljøstyrelsen, at man nu gennemfører den nye praksis.
Derfor ovennævnte notat til de medlemmer, der ved tilsyn måtte stå i den situation at konstatere, at de mangler tilladelser.
DANVA konstaterer også, at Miljøstyrelsen vil opdatere vejledningen vedrørende håndhævelse af Miljøbeskyttelsesloven.
Det ser vi frem til, da den nuværende vejledning er fra 2005 og ikke længere er tidssvarende.
Notatet er for medlemmer af DANVA, og kan rekvireres ved kontakt til:
Anders Hansen, ah@danva.dk