Ved hjælp af 3D-scanninger og VR-briller kan elever på erhvervsskoler få virtuel adgang til udstyret og processerne på et moderne renseanlæg. Det styrker undervisningen, og på sigt kan løsningen også støtte oplæringen af nye medarbejdere internt hos Fredericia Spildevand og Energi.
Gitte Lyager, Fredericia Spildevand og Energi A/S og Jakob Dannesboe, Videnscenter for Procesteknologi - EUC LillebæltI Fredericia har man god tradition for at sætte samarbejdet i højsædet - og i et spændende nyt projekt har Fredericia Spildevand og Energi sammen med VidensCenter for Procesteknologi på EUC Lillebælt skabt en såkaldt digital tvilling af rense- og energianlægget på matriklen i Fredericia.
En digital tvilling er en virtuel gengivelse af et fysisk objekt, et system, et produktionsafsnit eller en hel virksomhed. Teknologien kan være med til at konkretisere komplekse produkter ved at skabe et digitalt spejlbillede, som er nemt at overskue. Den digitale tvilling skabes via scanninger af objekter og rum.
Projektet i Fredericia har først og fremmest til formål at give procesoperatøruddannelsen et løft ved at skabe visuel adgang til et automatiseret anlæg, men tvillingen vil også kunne benyttes af andre interesserede, og på sigt har den potentiale til at bistå intern oplæring af medarbejdere på renseanlægget.
Anlægget er derfor blevet 3D-scannet, og de virtuelle rum er blevet krydret med informationsbokse, manualer, diagrammer og områdebeskrivelser. Det giver rig mulighed for at dykke ned i de mere tekniske lag af anlæggets funktionaliteter og er tilpasset de faglige niveauer, som ønsker mere detaljeret viden.
Hos Fredericia Spildevand er vi altid interesseret i at dele ud af den viden og know-how, vi har hernede – og så er det jo superrelevant at benytte den nyeste teknologi som formidlingsværktøj. Heldigvis har jeg en masse dygtige kollegaer, som har taget del i at kvalitetssikre al den information, som er stoppet ind i den digitale tvilling”, fortæller Annemarie Gotfredsen, som er daglig driftsleder på renseanlægget.
Vi vil jo også gerne fortælle alle de studerende om de mange spændende og udfordrende jobfunktioner, vi faktisk har her på anlægget. Ikke nok med at vi er en miljøvirksomhed med fokus på grønne tiltag, så arbejder vi løbende med udviklings- og innovationsprojekter, som kræver en god portion opfindsomhed og teknisk snilde”.
Hos VidensCenter for Procesteknologi er man glad for at kunne give de studerende nye, interaktive værktøjer, som giver let adgang til real-world procesudstyr.
”Hos os arbejder vi med at implementere ny teknologi til de danske erhvervsskoler og få det integreret i uddannelserne. Vores VidensCenter dækker bl.a. over uddannelserne procesoperatør og industritekniker, som bl.a. ligger hos EUC Lillebælt i Fredericia. Så det har været med stor fornøjelse, at vi har kunnet samarbejde med Fredericia Spildevand, der råder over et stort og moderne procesanlæg på lige fod med store fuldautomatiske fabrikker,” fortæller udvikler og faglærer Jakob Dannesboe fra Videnscentret, som er tovholder på projektet.
Vi er jo især interesseret i den nyeste teknologi, og hos Fredericia Spildevand får vi adgang til både fuldautomation, SCADA, SRO, IIoT, industri 4.0 og højeste standarder inden for kemisk og biologisk håndtering af væsker og faststof. At få adgang helt ind i maskinrummet af sådan et anlæg kan være svært som skole og kræver mange sikkerhedshensyn. Som VidensCenter har vi midlerne til at 3D-scanne hele anlægget, så eleverne med VR-briller kan få en virtuel tur. I den digitale tvilling kan eleverne gå rundt selvstændigt eller i grupper og udforske hele anlægget. De får adgang til alle afkroge - også de underjordiske gange - fyldt med den nyeste teknologi inden for procesindustrien”.
Fredericia Spildevand har en åben profil og har længe haft rundvisninger og guidede tours af anlægget.
”Det vi som VidensCenter har arbejdet med er at lave denne rundvisning mere detaljeret og lettilgængelig for alle elever uanset, hvor man befinder sig i landet. Samarbejdet med Fredericia Spildevand og Energi er med til at skabe bedre vilkår for at formidle moderne procesteknologi til de danske erhvervsskoler”.