40 1 Kopi
"Jeg var en, som folk husker som ham, der kom fra det der vandfirma. Og jeg havde jo fortalt nogle spændende ting, om, hvad jeg fik lov til at lave, så de tænkte, at måske kunne det der vand noget." Sebastian Ringgaard Spejlborg, ingeniør i Silhorko. Foto: Mads Volquartz, DANVA

Vandbranchen går en fremtid i møde, hvor det bliver sværere at tiltrække de rigtige medarbejdere. Virksomheden Silhorko har derfor haft 30 ingeniørstuderende til et virksomhedsbesøg for at gøre opmærksom på alt det, vand kan. Et initiativ, der ikke er kommet fra ledelsen, men fra den 27-årige ingeniør Sebastian Ringgaard Spejlborg.

Sebastian Ringgaard Spejlborg sidder under en palme i Vietnam. Sammen med to andre høje lyshårede venner, er han efter gymnasiet taget på et tre måneder langt eventyr i Asien. Det er deres sabbatår. Pludselig ringer hans telefon. Det er Arne Koch. Afdelingschef for drikkevand i Silhorko, den virksomhed som Sebastian Ringgaard Spejlborg var i praktik hos i 8. klasse. Han spørger: “Når du er færdig med det rejsepjat, kommer du så ikke tilbage til os som assistent? Vi har nemlig lidt travlt for tiden.

”Svaret var et rungende ja. Lige siden har Sebastian arbejdet i vandbehandlingsvirksomheden nær Skanderborg. Først som assistent, så som studerende og nu som færdiguddannet ingeniør. Fordi han, har fået ansvar, frihed og lov til at prøve de ting af, han gerne ville. Så det undrede ham, hvorfor der ikke var nogen af hans studiekammerater fra ingeniøruddannelsen, der kendte til Silhorko. Og hvorfor der ikke rigtig var nogen, der drømte om at arbejde i vandbranchen. Så det besluttede han sig for at gøre noget ved.

Brænder for vand

I november 2023 afholdte Silhorko et virksomhedsbesøg for ingeniørstuderende. Og hele 30 studerende deltog til trods for, de færreste af dem kendte til virksomheden eller havde nogen særlig indsigt i eller interesse for vandbranchen.

For 90 procent af de deltagende var besøget en kæmpe øjenåbner. Det viste det efterfølgende spørgeskema, hvor én af de studerende endda havde skrevet “Vand er fedt!” som kommentar. Idéen til virksomhedsbesøget kommer ikke fra en forkromet strategi fra HR, marketing eller ledelsen.

Nej, den kommer fra 27-årige Sebastian Ringgaard Spejlborg, der brænder for vand. “Lige før corona-nedlukningen var jeg som studerende ude for at se tre virksomheder, hvor vi blev kørt rundt i busser. Og jeg synes, det var så fedt at se, hvad de rent faktisk lavede.
Og få en mulighed for at tale med ingeniører, der havde gået på min skole,” siger Sebastian og fortsætter: “Og så tænkte jeg: Det kan jeg dælme også gøre for Silhorko. For hvorfor er vi ikke lige så kendte som de store vindmølleproducenter? Vi kan jo så megameget.” Så efter en kort snak med marketingafdelingen gik Sebastian i gang med at aktivere sit netværk på skolen. 

Ham fra vandfirmaet

Sebastian RInggaard Spejlborg havde været tutor under hele sin uddannelse. Derfor kendte han stort set én i hver klasse, der kunne sprede ordet om arrangementet. Og dele invitationer ud. “Jeg var en, som folk husker som ham, der kom fra det der vandfirma. Og jeg havde jo fortalt nogle spændende ting om, hvad jeg fik lov til at lave, så de tænkte, at måske kunne det der vand noget,” siger han. I invitationen stod der selvfølgelig noget om, hvad vand kan.

Men ifølge Sebastian, så er det ikke det, man skal fokusere på overfor de studerende. “Lad være med at sige, de skal ud og lære noget om vand. Fortæl dem, at det bare er godt, at komme ud og se en virksomhed som studerende. De vil nemlig vildt gerne se, hvad de kan komme til at lave efter studiet. For det forstår man ikke helt, når man studerer,” siger han.

Følg begejstringen

Men hvorfor valgte Silhorko ikke at lave en stor kampagne på de sociale medier om arrangementet? Hvorfor bruge den gammeldags mund til mund-metode? “Jeg har ingen viden om de sociale medier, fordi det interesserer mig ikke,” siger Sebastian med et smil og fortsætter: “Men selvfølgelig har det et potentiale. Det kræver bare, man har den rette person til det.” Og det er Jens Gjerløff, der er marketingchef i Silhorko, enig i. “Vi kunne som marketingafdeling ikke have gjort det, som Sebastian har gjort. Den begejstring er ikke noget, man kan tænke sig frem til,” siger han og fortsætter: “Men hvis der nu kom en ny ung medarbejder, der var aktiv på TikTok, så kunne man selvfølgelig også skabe interesse den vej. Det kræver bare, at der er en personlig afsender på det, før det virker.”

"Lad være med at sige, de skal ud og lære noget om vand. Fortæl dem, at det bare er godt at komme ud og se en virksomhed som studerende. De vil nemlig vildt gerne se, hvad de kan komme til at lave efter studiet." Sebastian Ringgaard Spejlborg, ingeniør i Silhorko. Foto: Mads Volquartz, DANVA

Besøgets opbygning

Inden virksomhedsbesøget fik alle de tilmeldte tilsendt et kort spørgeskema, hvor de kunne svare på, hvad de gerne ville høre om. Jobmuligheder? Vandteknologi? Hvad laver en ingeniør? Eller bare lidt af det hele. Det viste sig at omkring halvdelen gerne ville høre, hvad man lavede som ingeniør i Silhorko. “Jeg havde egentlig planlagt at fortælle den del til sidst.

Men når så mange gerne ville høre om det, så rykkede jeg det til at være noget af det første. Så de ikke skulle sidde og tænke på, det under hele besøget,” siger Sebastian Ringgaard Spejlborg og fortsætter: “Og så vidste jeg jo som nyuddannet, hvilke tanker, de sad med. Så jeg kunne hurtigt fortælle, hvilke dele af min uddannelse, jeg bruger i dag. Og hvilke dele, jeg ikke bruger.” Efter introduktionen blev de studerende vist rundt i produktionen, hvor de kunne se produkterne.

Derefter fik de en sandwich, hvor de kunne få en mere uformel snak med Sebastian og nogle af hans ingeniørkollegaer. Og til sidst var det tid til spørgsmål. “Mange af dem var overraskede over, hvor mange forskellige måder, de kunne bruge deres uddannelse,” siger Sebastian og fortsætter: “Og hvad vand kan bruges til. Vi har for eksempel al vandbehandlingen på Skejby Sygehus. Vi har al vandbehandlingen på de bryggerier, hvor deres fredagsøl kommer fra. Vandbehandlingen på den varme, der er hjemme i deres hus. Vand bliver jo brugt stort set alle steder.”

På den lange bane

Hos Silhorko forestiller de sig ikke, at det vælter ind med nyuddannede medarbejdere allerede fra næste år. For dem handler det mere om det store billede og det lange træk. “Mit bud er, at vi først begynder at se effekten om 8 år,” siger Sebastian og fortsætter: “Vi skal komme ud til dem under uddannelsen, ,og de skal komme ud til os. Så de husker os, når de engang i fremtiden skal søge et nyt
job. Så skal de kunne genkende vores navn, og tænke ‘Nå ja, det var jo dem fra uddannelsen.

Det var megafedt!’” “Og hvis de ikke tænker den tanke,” tilføjer Jens Gjerløff, “så kommer de i hvert fald til at tænke på vand. Og så kommer de måske til at blive rådgivere på et vandværk. Og så kan det være, de ender med at blive vores kunde. På den måde er det til gavn for hele branchen.”