Høring af udkast til vejledning om boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) j.nr. 2019-14023
Til Miljøstyrelsen
Udkastet til vejledning er en sammenskrivning af den oprindelige BNBO-vejledning fra 2007 og vejledning om vurdering af indsatser mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i boringsnære beskyttelses-områder fra 2019.
Overordnet er det en meget brugbar vejledning, der på bedste vis kombinerer baggrunden og de politiske ønsker med klar og nyttig gennemgang af udlægning og beskyttelse af de boringsnære beskyttelsesområder.
Det er ligeledes meget positivt, at der lægges op til, at der ikke ses isoleret på beskyttelsen af BNBO, men at der lægges op til, at denne proces ses i sammenhæng med den øvrige grundvandsbeskyttelse, herunder ikke mindst indsatsplanlægningen efter vandforsyningslovens § 13 og § 13 a.
Der er i bekendtgørelsen om vurdering af boringsnære beskyttelses-områder og indberetning (BEK NR. 1476 af 17/12/2019) ikke fastsat bindende tidsfrister for kommunernes vurdering af boringernes beskyttelsesbehov. Vi foreslår, at det i vejledningen præciseres, at denne vurdering er afgørende for det videre forløb, og at hvis denne vurdering ikke afsluttes hurtigt, så vil det være meget svært at få etableret beskyttelsen inden udgangen af 2022.
Vejledningen bør indeholde bemærkninger vedrørende 25 m zonen. Det er vores opfattelse, at det er væsentligt at være opmærksom på, at hvis der indgås en aftale om pesticidfri BNBO, så bortfalder 25 m zonen. Det vil sige, at der igen må dyrkes inden for 25 m zonen, med mindre andet fremgår af den aftale, der indgås.
I kapitel 2.2 om forsyningsstruktur er der afslutningsvis et afsnit ”særligt om nitrat”. Det er i sin nuværende form ikke gennemskueligt, hvad budskabet er. Tilsvarende afsnit om nitrat findes også andet steds i vejledningen og generelt mangler der i vejledningen et klart samlet budskab om nitrat og boringsnære beskyttelsesområder.
Kapitel 2.3 om arealanvendelse og forureningskilder er delvist hentet i 2019 vejledningen om indsatser mod erhvervsmæssig anvendelse af pesticider i BNBO. Denne vejled-ning har dog et bredere perspektiv og det må derfor være en fejl, at skrive, at ”private hus- og haveejere kun berøres i det omfang, der er erhvervsmæssig anvendelse af pesticider på deres ejendom”. Det kunne overvejes, om noget af afsnittet skal omskrives, så det passer ind i et bredere perspektiv.
I afsnittet der starter med ” I tillæg til indsatsen rettet mod erhvervs-mæssig brug af pesticider kan det også være relevant at vurdere risikoen for forurening fra andre kendte og potentielle kilder til forurening…” vil vi foreslå, at der tilføjes en beskrivelse af, hvordan disse risici skal vurderes og hvilke restriktioner, der i praksis kan anvendes for at minimere disse risici. Der bør derfor være mere fokus på oprydning af pesticid-punktkilder i indvindingsoplande som en prioriteret opgave ved regionerne.
Det er endvidere vores opfattelse, at vaske/fyldepladser indenfor BNBO stadig udgør en uacceptabel risiko og bør flyttes.
Kapitel 2.4 omhandler den naturlige beskyttelse og beskriver blandet andet sprækker og deres betydning for risikoen for forurening. Her bør det nævnes, at der også kan være antropogene forhold, der kan medføre en øget risiko for transport af uønskede stoffer. Det kunne f.eks. være gamle boringer.
I samme kapitel er der et afsnit om godkendelses-ordningen, hvor man skriver, at den generelt ”sikrer” mod udvaskning af pesticider. Det synes at være et meget stærkt udtryk at bruge i denne sammenhæng, og det ville efter vores mening være mere korrekt at skrive, at godkendelsesordningen mindsker risikoen for udvaskning af pesticider.
I det udmærkede kapitel om erstatningsfastsættelsen er der et par uklarheder. Den første omhandler erstatningsfastsættelsen ved frivillige aftaler, hvor det ikke er klart, hvordan man påtænker fastsættelsen af denne, hvis parterne er enige om indsatsen, men ikke kan nå til enighed om erstatningen. Taksationsafgørelser sker normalt kun i forbindelse med ekspropriative indgreb og ikke ved indgåelse af frivillige aftaler. Det er derfor vigtigt at få fastslået, om en taksationsafgørelse kræver et påbud fra myndig-heden.
Kommunerne får jf. kapitel 3.1.1 indsigelsesmulighed mod frivillige aftaler mellem lodsejer og vandforsyning, så aftaler ikke strider mod vandområdeplaner eller indsatsplaner. På tilsvarende måde bør vandforsyningerne have indsigelsesret mod aftaler indgået af kommune og lodsejer. Dvs. hvis vandforsyningen ikke finder, at dyrknings-anvendelse er korrekt opgjort, så erstatningsudmålingen dermed kan blive sat for højt ift. den konkrete anvendelse – en omkostning der i de fleste tilfælde vil blive pålignet forbrugerne.
I kapitel 3.1 (s. 25) om Frivillige aftaler, hvor der står ”En aftale, som ikke har hjem-mel i §13 d, vil formentlig kunne tinglyses på ejendommen, såfremt de øvrige tinglysningsbetingelser er opfyldt. Det er i alle tilfælde Tinglysningsretten, der vurderer, om aftalen kan tinglyses på ejendommen, og hvilken placering den får”. Hvis aftalen ikke kan tinglyses forud for panthæftelser, så er der risiko for, at den bortfalder i forbindelse med eksempelvis en tvangsauktion, hvorefter forhandling og udbetaling af erstat-ning skal gentages. Der bør gøres opmærksom på dette problem i vejledningen. Problemet bør fremadrettet løses i relevant lovgivning.
Endeligt er det uklart, hvad der menes med, at erstatning udbetalt til lodsejere er at betragte som offentlige midler.
I bilag 3 om beregningsmetoder er der beskrevet et par ændringer i forhold til den hidtidige måde at beregne størrelsen af BNBO. Dels er transporttiden fremover konsekvent 1 år ved alle boringer (uafhængig af indvindingens størrelse) dels er den effektive porøsitet i opsprækkede kalkmagasiner nu sat til 10 %. Konsekvenser af ændringerne er fremadrettet, at BNBO hos de mindste forsyninger bliver mindre, men til gengæld bliver BNBO på kalk noget større. Det forventes, at disse ændringer fører til udpegning af nogenlunde det samme areal som hidtil, men det øger beskyttelsen af vigtige og sårbare indvindinger på kalk, hvilket DANVA finder meget positivt.
Vedrørende BNBO i kalkmagasiner
Bilag 3 (s. 7): Der står ”De mest opsprækkede kalkmagasiner i Danmark må formodes at være beliggende direkte over salthorste, ..” Denne sætning er overflødig i forhold til typiske indvindingsniveauer i kalkmagasiner, og den bør slettes, da den kan misfortolkes. I Aalborg området findes eksempelvis større vandførende sprækker, hvor kalk-magasinet er gennemboret mere end 50 m. Aalborg områdets kalkmagasiner er præget af et ”løft” (dannelse af kridtøerne), som igen er gennemsat af forkastningszoner. Forkastningszoner er efterfølgende blevet forarbejdet med erosionsprocesser. Kalk-magasinet langs forkastningszoner, langs synlige dalstrukturer samt langs begravede dalsystemer kan også i særlig høj grad være præget af opsprækkethed. I indvindings-niveau vil glacialt betingede sprækker således være dominerende i forhold til sprækker relateret til saltstrukturer.
Bilag 3 (s. 8): Det bør specificeres i vejledningen, hvorledes der kompenseres for overlappende BNBO. Dermed sikres også en vis ensartethed.
Bilag 3 (s. 17-18): Der bør være mulighed for at inddrage konkret viden i forhold til en vurdering af magasintykkelse for boringsindtag, blandt andet i forhold til lerlag af min-dre end 3 meters tykkelse. Herunder vil det være essentielt at inddrage fx grund-vandskemiske data og borehulslogging i det omfang, det foreligger.
Der står endvidere, at ”Hvis frit vandspejl i kalkmagasinet, sættes magasinbund til 10 meter under vandspejlet, og magasintop til vandspejl”. Så vidt vi kan læse, står der som rettesnor for bestemmelse af magasintykkelser i kalkmagasiner, at tykkelsen er 10 m eller mere. Hvis 10 m er minimumstykkelsen, vil det kunne give et forkert udfald af BNBO og dermed få stor betydning for beskyttelseszonen eksempelvis i det tilfælde, hvor en filtersat kalkboring har fat i en dyb sprække og således har en magasintykkelse på mindre end 10 m. Hvis der for den pågældende boring eller nærliggende boringer foreligger borehulslogs eller andre data, hvorfra der kan udledes viden om evt. opsprækkethed, bør der foretages en konkret vurdering.
Bilag 3 (s. 21): Der står ”Der afgrænses ét BNBO pr. boring og ikke en samlet polygon for en hel kildeplads.” De usikkerheder, der er på parametrene i en BNBO-beregning kan og skal ikke elimineres. Det er endvidere vores opfattelse, at det er i modstrid med teksten på s. 9, hvor der lægges op til at notere usikkerheden på beregningsparametrene. Disse usikkerheder kan med fordel danne grundlag for stokastiske usikker-hedsberegninger, og dermed skabe klarhed over om ét eller flere polygoner giver mening for den enkelte kildeplads.
Det er endeligt uklart i hvilke tilfælde, der kan være behov for beregning af ét samlet BNBO, og det bør uddybes.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018