Til Naturstyrelsen
17. september 2013
Foreningens bemærkninger fremgår af dette brev. Bemærkninger af mere teknisk karakter fremgår af bilag 1. Med de mange ændringer der sker – og er sket - i vandsektoren, er det positivt, at der nu sker en grundig revidering og opdatering af spildevandsbekendtgørelsen.
På den ene side er spildevand defineret som alt vand, der afledes fra bebyggelse og befæstede arealer, og på den anden side skelnes der inden for denne overordnede definition mellem (hus)spildevand og tag-/overflade-/regnvand. Når definitionerne ikke giver en klar skelnen mellem regnvand og spildevand, kan det resultere i en uhensigtsmæssig håndtering af regnvand. Eksempelvis skal regnvand ofte ikke renses på samme måde som husspildevand. Regnvand skal i højere grad ses som en ressource og i mindre grad som noget, der skal afledes/bortskaffes. DANVA bidrager gerne til at finde nogle nye definitioner.
Det foreslås, at bestemmelserne i § 9, stk. 2, nr. 1) – 3) tages ud af bekendtgørelsen og flyttes over i en vejledning. Det bør fremgå, at spildevandsselskabet kan vælge at lave oversvømmelseskortlægningen efter andre modeller, hvis dette er sagligt begrundet, og kommunen og spildevandsselskabet er enige om det.
Det er fornuftigt og hensigtsmæssigt, at der i 2012 er kommet bestemmelser ind i spildevands-bekendtgørelsen om klimatilpasning og oversvømmelseskortlægning. Men kombinationen af en meget stram tidsfrist (2013) for udarbejdelse af oversvømmelseskort og detaljerede anvisninger på opstilling og anvendelse af modeller for udarbejdelsen af oversvømmelseskort har været og er problematisk for flere af spildevandsforsyningerne.
DANVA har fået oplyst fra flere spildevandsselskaber, at staten har tilkendegivet, at de oversvømmelses-kort, kommunerne efter bekendtgørelsen kan stille krav om, at selskaberne udarbejder i 2013, skal udarbejdes efter anvisningerne i bekendtgørelsen. Men behovet for, hvor detaljeret oversvømmelseskortlægningen behøver at være for at forebygge økonomiske tab, varierer meget fra by til by, kommune til kommune og fra et kloakopland til et andet. Det varierer også meget fra kommune til kommune, hvor langt man var nået med oversvømmelseskort/klimaplanlægningen, da vejledningen om klimaplaner kom i februar 2013. Det vil sige, at kommunernes bevågenhed omkring behovet for og mulighederne ved oversvømmelses-kortlægningen ikke alle steder har været modnet tilstrækkeligt til at få et optimalt samarbejde med forsyningerne og dermed det optimale udbytte af oversvømmelseskortlægningen. Desuden har mange vandselskaber slet ikke det datagrundlag, som er påkrævet for at kunne bruge de anviste modeller.
Hvis det ikke bliver muligt for spildevandsselskaber at bruge andre modeller/metoder for oversvøm-melseskortlægningen i de områder, hvor spildevandsselskab og kommune er enige om det hensigtsmæssige og saglige i at bruge andre modeller/metoder, kan resultatet blive stærkt misvisende og i værste fald ubrugelige oversvømmelseskort. Det vil betyde et samfundsmæssigt værdispild for mange millioner kroner. Dels som følge af brugen af unødigt detaljerede modeller for områder, hvor dette ikke er nødvendigt. Dels som følge af at eksisterende oversvømmelseskort/ klimaplaner må revideres eller laves helt om, hvis de er lavet på et mangelfuldt datagrundlag. Ellers kan der være risiko for at oversvømmelseskort/klimaplaner kan være så misvisende, at der sker store skader ved fremtidige oversvømmelser. Dertil kommer tab af ejendomsværdi og risiko for forhøjede forsikringspræmier for boligejere, der angiveligt efter mere eller mindre gode oversvømmelseskort, har deres boliger liggende i udsatte områder.
Det er primært kommunen, der er tilsynsmyndighed i forhold til spildevandsanlæg – jf. § 30, stk. 1 i miljøbe-skyttelsesloven. Dog ikke for spildevandsudledninger fra listevirksomheder og fra spildevandsselskaber. Men for at kunne yde bedre service til spildevandsselskabets kunder bør det fremgå af bekendtgørelsen, at spildevandsselskaber kan besigtige kundernes spildevandsanlæg/afløbsinstallationer.
Dette kan være til fordel for både spildevandsselskaber og deres kunder. Det kan blive lettere, hurtigere og billigere for både spildevandsselskaber og kunder at identificere fejl og mangler og finde ud af, om det er i kundens afløbsinstallationer eller i spildevandsselskabets anlæg, at problemet er. Det kan også være en fordel i forhold til dialog med kloakmestre og med kommunerne i disses egenskab af tilsynsmyndigheder.
DANVA vil foreslå en bestemmelse om, at spildevandsselskaber får mulighed for at besigtige kundernes (private) afløbsinstallationer. Det kan for kunder i visse tilfælde være svært at finde ud af, om problemer med afledning af spildevand skyldes fejl ved kundens afløbsinstallationer eller forhold i spildevands-selskabets kloak, som kunden er tilsluttet. Omvendt kan der være afvigende forhold i kundens afløbsinstallationer – f.eks. fejltilslutninger – der giver problemer i spildevandsselskabernes kloakker og renseanlæg. Det vil således være en fordel for både spildevandsselskab og kunde, hvis selskabet kan besigtige kundens afløbsinstallationer.
DANVA foreslår i øvrigt, at der på sigt arbejdes på modeller, der kan give spildevandsselskaber mulighed for at etablere og drive anlæg på privat grund. DANVA indgår gerne i videre dialog om et sådant arbejde.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen og Jens Plesner
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018