Til Forsyningssekretariatet
20. juli 2012
Forsyningssekretariatet har sendt sin benchmarkingmodel for 2013 i høring og dermed givet FVD og DANVA mulighed for at kommentere herpå, hvilket vi gerne vil kvittere og takke for. Vi vil gerne rose Forsyningssekretariatet for, at det har prøvet at forbedre nogle af de mangler, der var i forbindelse med benchmarkmodellen og udmeldelsen af individuelle effektiviseringskrav i prislofterne 2012.
Foreningerne er således enige i og bakker op om, at det var nødvendigt at lave en genberegning af omkostningsækvivalenterne og konstruere en delvist ny model. Foreningerne har dog tidligere meddelt, at dette ikke er tilstrækkeligt.
Konsekvensen af at der ikke er brugt tilstrækkelig tid og ressourcer til at udvikle en tilfredsstillende model har i første omgang været, at Konkurrenceankenævnet har hjemvist prislofterne for 2012 til fornyet behandling. Der er tilsyneladende ikke vilje til at foretage de nødvendige ændringer og konsekvenser, der senest blev beskrevet på BM-konferencen arrangeret af Miljøministeriet den 30. maj i år. Konsekvensen heraf er, at alle selskaber gennem en årrække skal forholde sig både til en model og krav fastsat af sagsbehandlere ud fra individuelle vurderinger. Dette vil medføre forøgede omkostninger for hele branchen, hvilket er stærkt utilfredsstillende. Foreningerne vil derfor igen opfordre til, at anvendelsen af benchmarkmodel til fastsættelse af individuelle effektiviseringskrav udsættes til der foreligger en tilstrækkelig udviklet model.
FVD og DANVA afgiver i øvrigt vores høringssvar med forbehold.
Vi mener ikke at have fået oplyst det fornødne grundlag til at vurdere, hvorvidt modellen beskriver branchen bedre eller dårligere end den gamle model, og primære resultater er ikke kendte. Dette skyldes, at Forsyningssekretariatet har valgt ikke at offentliggøre be-regningen af effektiviseringsfronten, herunder effektiviseringspotentialerne for de enkelte selskaber. Samtidig er selskabernes prislofter for 2012 ikke kendte, og det er endnu uklart, hvorledes tilkendegivelserne i Vandnyt af 7. juni 2012, herunder den annoncerede fjernelse af luft for ikke effektive selskaber, vil komme til udtryk. Vi mangler således såvel kendskab til det grundlag, som modellen skal fungere på baggrund af, som mulighed for at verificere modellen.
DANVA har i høringsperioden gjort Forsyningssekretariatet opmærksom på disse ”mangler”, men Forsyningssekretariatet har svaret, at det ikke ønsker at offentliggøre resultater baseret på FADO 2011 i forbindelse med denne høring (FVD og DANVA kan af bilag 3 se, at resultater baseret på formentlig FADO 2011 er tilgængelige).
FVD og DANVA finder det meget uheldigt, at Forsyningssekretariatet har valgt at køre en mere lukket proces end i forbindelse med benchmarkmodellen for 2012, da det øger risikoen for forkerte beregninger/beslutninger og bestemt heller ikke bidrager til at skabe tillid mellem branchen og regulator. Samtidig skal vi understrege, at det forhold, at modellen er blevet mere detaljeret på nogle områder, ikke er nogen garanti for, at den beskriver branchen bedre.
Foreningerne har dog alligevel valgt at lave en så fyldestgørende vurdering af modellen, som det er os muligt under de givne forudsætninger, idet vi håber, at dette kan føre til fremadrettet dialog og forbedringer. Vurderingen er beskrevet uddybende i bilag 1, hvorfor vi her alene skal fremhæve følgende elementer:
•De forbedringsforslag Professor Peter Bogetoft, CBS, kom med i forbindelse med sin vurdering af benchmarkingmodellen for prisloft 2012, kan i vid udstrækning anvendes direkte på den nye model. Det drejer sig blandt andet om, at de enkelte costdrivere bør indgå direkte i modellen, at der bør laves en SFA-model, at der bør testes for skalaafkast, og at der bør laves grundige second-stage analyser. Forsyningssekretariatet skal roses for, at de har lavet en bedre analyse af problemerne i modellen end sidste år, men sekretariatet mangler at tage konsekvensen af de erkendte problemer og eksempelvis implementere en model med flere costdrivere.
•Der er en række problemer med modellen, som ikke bliver løst af en bedre tilpasning af modellen. Det drejer sig primært om en forbedring af datakvaliteten og en grundigere analyse af, hvad der driver omkostningerne i vandselskaberne. DANVA har fremsendt et konkret forslag til et samarbejdsprojekt mellem Forsyningssekretariatet og branchen, hvor der systematisk kan arbejdes frem mod en bedre benchmarkingmodel for prisloft 2016 eller 2017. I mellemtiden foreslår FVD og DANVA en bedre tilpasset model, der anvendes mere forsigtigt.
•Forsyningssekretariatet forventer efter FVDs og DANVAs umiddelbare vurdering (resultaterne er ikke offentliggjort) fortsat at give hovedparten af selskaberne individuelle effektiviseringskrav. Hvis dette er tilfældet mener FVD og DANVA ikke, at Forsyningssekretariatet lever op til Vandsektorlovens intentioner om, at kun selskaber med særligt store effektiviseringsbehov kan få et individuelt effektiviseringskrav. Konkurrenceankenævnet har i forbindelse med hjemvisnin-gen af prislofter for 2012 blandt andet indskærpet, at individuelle effektiviseringskrav kun er tænkt anvendt i de tilfælde, hvor benchmarkmodellen påviser særligt store effektiviseringsbehov. FVD og DANVA opfordrer derfor Forsyningssekretariatet til at justere principperne for, hvornår et selskab får et indivi-duelt effektiviseringskrav.
•Forsyningssekretariatet har opstillet en væsentlighedsgrænse på 5 % for at tage højde for særlige forhold. FVD og DANVA mener ikke der er grundlag for at opstille en sådan grænse. Vi finder det således stridende mod det hensyn, at indberetningen af de særlige forhold skal anvendes til at lave en fornyet vurde-ring af selskabernes individuelle forhold, som følge af Konkurrenceanke-nævnets hjemvisning af prislofterne til fornyet afgørelser, der sikrer at ”….den tilstrækkelige individualitet i afgørelsen og så det sikres, at alene selskaber med særligt stort effektviseringsbehov udvælges”. Ligesom vi skal påpege, at Forsyningssekretariatet på denne måde tilsidesætter sit pligtmæssige skøn.
•Forsyningssekretariatet har ved flere lejligheder tilkendegivet, at der skulle arbejdes med at udvikle modellen i forhold til at medtage miljø, kvalitet og service. Dette er kun sket i meget begrænset omfang, hvorfor modellen fortsat ikke tager højde for forsyningssikkerhed, kvalitet, miljø og service i tilstrækkeligt omfang. Selskaberne har således fortsat incitament til at skære på ydelser indenfor dette område. FVD og DANVA opfordrer Forsyningssekretariatet til at tage dette med i betragtningen, når sekretariatet vurderer særlige forhold. Det er nødvendigt fremadrettet, at arbejde mere intensivt med dette område.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen, DANVA og Bent Soelberg, FVD
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018