Til Naturstyrelsen
7. april 2011
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening) takker for modtagelsen af de mange vand- og naturplaner, der er sendt i høring. I det følgende vil DANVA komme med en række generelle kommentarer til planerne, men vi vil overlade det til vandselskaberne at komme med kommentarer til de enkelte planer.
Tidsplanen er som bekendt skredet i forhold til implementeringen af Vandrammedirektivet i Danmark. Det betyder, at vandselskaberne tidligst kan forvente at have plangrundlag til at løse opgaverne medio/ultimo 2012. Dette betyder, at det er vanskeligt at forestille sig, at der inden for den resterende periode er tid til at opnå væsentlige forbedringer i vandmiljøet.
Det er nødvendigt, at de krav som Naturstyrelsen stiller, kan løses inden for de spilleregler som Forsyningssekretariatet opstiller. Specielt er det vigtigt, at indsats som led i en vandplan kan henregnes under prisloftet.
Generelt er oplevelsen, at datagrundlaget ikke er tilstrækkeligt. Der er eksempler på udpegning og prioritering af indsatser, hvor vandselskaberne vurderer, at indsats ikke nødvendigvis kræves eller hvor prioritering af indsats burde være anderledes. Som eksempel kan nævnes datagrundlaget for reduktion af vandindvinding, omfanget af ejendomme omfattet af kloakeringsbehov og data vedrørende regnbetingede udløb.
Fremadrettet er det vigtigt, at moniteringen af tilstanden i grundvand, vandløb, søer og kystnære farvande er så god, at det er muligt at fastslå udviklingstendenser inden for så kort en periode som muligt. I modsat fald vil der ikke være mulighed for at vurdere, hvorvidt den ønskede tilstand kan opnås med de valgte virkemidler.
Det er vores opfattelse, at der er potentiale for synergigevinster ved at vælge virkemidler, der har effekt på forskellige problemstillinger. Skovrejsning er isoleret set en dyr måde at fjerne kvælstof, men kan også medvirke til at beskytte grundvandet og kan også i visse tilfælde give en øget sommervandføring i nærtliggende vandløb. Tilsvarende vil en genslyngning af vandløb ikke blot give bedre fysiske rammer for livet i vandløbet, det vil også give en større sommerminimumsvandføring.
Det bør også være muligt at inddrage andre planområder i beslutningsgrundlaget. Som et eksempel kan nævnes, at der ikke vil blive taget hensyn til klimatilpasning før næste planperiode, men kommuner og vandselskaberne er allerede i stor stil i gang med initiativer på området. Manglende samtænkning af forskellige planområder kan føre til unødvendige investeringer og i værste fald til modsatrettede tiltag. Konkrete bemærkninger om dette findes senere i høringssvaret.
Det er vandselskabernes oplevelse, at der er situationer hvor den bedste løsning, miljø- eller omkostningseffektivitetsmæssigt, hæmmes/begrænses af valget af virkemidler og af myndighedernes muligheder for at påtvinge vandselskaber bestemte løsninger.
Vandselskaberne bør forbeholdes ret til at vælge virkemidler og løsninger, som er i overensstemmelse med selskabernes strategi. Hertil kommer, at det reelt først er via de kommunale handleplaner, at der kan stilles specifikke krav til vandselskabernes valg af løsning.
Mange steder er det nødvendigt at afveje vandforsyningsinteresser i forhold til natur-interesser for så vidt angår vandføring i vandløb, og der lægges specielt på Sjælland op til en reduktion af vandindvindingen i visse områder. Af kapitel 5 i den tekniske baggrunds-rapport til udkast til vandplan fremgår, at ”modelkrav til medianminimums-vandføring” er det styrende element for opfyldelse af miljømålene og altså ikke det generelle krav om nedsat vandindvinding”. DANVA mener, at dette bør fremgå af vandplanen. Endvidere er det væsentligt, at vandselskaberne får så vide rammer som muligt for så vidt angår valg af virkemidler til opnåelse af den ønskede vandføring. Herunder at der tages hensyn til økonomiske forhold og eventuelle synergieffekter. Endeligt er det ønskeligt, at det præciseres, at vandindvinding som hidtil prioriteres først i forhold til natur og erhvervsinteresser.
I øvrigt henvises til kommentarerne fra vandsektoren til arbejdet i arbejdsgruppen vedrørende vandindvinding i hovedstadsområdet. Der mangler grundlæggende en stillingtagen til, hvorledes vi afvejer naturinteresser mod hinanden (overfladevand – grundvand – vandforsyning). I tætbefolkede områder, er det ikke realistisk, at der ikke sker en påvirkning af vandføringen i vandløbene hidrørende fra grundvandsindvinding. Det er vigtigt, at der arbejdes hen i mod et fælles beslutningsgrundlag til afløsning af manglende viden.
En generel mangel i de foreslåede vandplaner, er efter DANVAs opfattelse manglende indsats i forhold til grundvandsbeskyttelse. Udover at beskytte grundvand til drikkevandsformål, så vil en indsats mod grundvandsforurening også forbedre miljøet i de tilknyttede overfladevandssystemer. På sigt vil den manglende beskyttelse af grundvandet kunne betyde, at mulighederne for at finde rent grundvand til drikkevandsformål reduceres væsentligt, hvilket også kan føre til, at der må indvindes fra magasiner, der ellers kunne sikre større vandføring i vigtige vandløb.
Det har vist sig nødvendigt, at vandværkerne supplerer den offentlige beskyttelsesindsats gennem aktiviteter som skovrejsning, arealopkøb eller dyrkningsaftaler. Men disse supplerende tiltag er langsigtede investeringer, som også forudsætter, at der er rimelig sikkerhed for opretholdelse af indvindingen over en lang tidshorisont. Vandplanerne skaber usikkerhed omkring lokaliseringen af den fremtidige regionale vandindvinding, og dette vil selvsagt kunne medføre tilbageholdenhed, når det gælder større investeringer i grundvandsbeskyttelse, hvad enten disse finansieres over offentlige midler eller over taksterne.
Endvidere forudsætter disse tiltag frivillighed, og det har især vist sig svært og meget ressourcekrævende at opnå aftaler om pesticidfri dyrkning i de boringsnære beskyttelsesområder (BNBO). DANVA finder derfor, at vandplanen bør indeholde krav om obligatorisk BNBO.
Vandplanen bør endeligt også indeholde en målrettet beskyttelsesindsats over for terrænnære grundvands-forekomster, der jo såvel er grundlaget for vand til naturen som for vand, der infiltreres videre til de regionale grundvandsforekomster.
Der mangler redskaber til at stille vilkår i kommune- og lokalplaner. Vi opfordrer til, at kommunerne gives mulighed for at beskytte grundvandet ved byudvikling i OSD og indvindingsoplande og at kommunerne får mulighed for at kunne stille vilkår, der ikke strider mod anden lovgivning.
Der mangler retlige metoder til at sikre grundvandsbeskyttelse. Den tidligere By- og Landsskabsstyrelse har indskærpet at privatretlige klausuler som fx tinglysning af forbud mod brug af pesticider ved udstykning af kommunalt ejede arealer, ikke kan anvendes som redskab til beskyttelse af grundvandet.
Grundvandskøleanlæg er ikke nævnt i Vandplanen. Det bør stadig være sådan, at grundvandskøleanlæg ik-ke normalt må etableres inden for OSD og indvindingsoplande uden for OSD. Anlæg skal placeres, så der ikke sker en temperaturpåvirkning af indvindingsanlæg.
I planerne er der brugt formuleringen ”Al spildevandsudledning til stillestående vandområder skal så vidt muligt undgås”. Det bør præciseres at der ikke er tale om regnvandsbassiner. I modsat fald er kontrol af af-strømning i byer ikke mulig. I mange byer anvendes søer som bufferkapacitet for regnvandssystemet. Hvis det skal ophøre bør det præciseres hvilke nye løsninger der kan etableres for at undgå oversvømmelser.
Indsatsen i forhold til de regnbetingede udløb er helt generelt en af de meget omkostningstunge poster. Det er væsentligt i forhold til det foreslåede virkemiddel at være opmærksom på hvilken effekt der sigtes efter. I nogle tilfælde, hvor indsatsen f.eks. iværksættes i forhold til iltforbrugende stoffer herunder miljøfremmede stoffer, vil det mere omkostningseffektivt at begrænse forureningen ved kilden, end at anlægge bassiner.
I retningslinierne for vandplanerne, (Vandplanernes afsnit 1.4) er der for fællessystemer opstillet et generelt krav om reduktion af aflastning til vandløb svarende til, at der maksimalt må aflastes 250 m3/år pr. red. ha. oplandsareal. Reduktion af stof bør kunne tages i regning, således at det er den samlede stofaflastning, der er betydende. Et moderne bassinanlæg reducerer stofkoncentration i overløbsvand væsentligt alene ved hensigtsmæssig udformning af bassinet og anvendelse af gode risteforanstaltninger. Dette bør også gælde, hvis der etableres egentlig rensning af overløbsvand.
Af hensyn til den overordnede planlægning bør det i Vandplanen understreges, at det er den samlede aflastning fra flere udløb inden for de definerede oplande, der er gældende. Dette kan være meget væsentligt for vandselskabets planlægning og det at kunne skabe bedre løsninger.
Det er endvidere i retningslinierne (afsnit 1.4) beskrevet, ”Hvor der er risiko for hydrauliske problemer, skal udledninger fra separate regnvandsudløb som udgangspunkt reduceres til 1-2 l/s pr. ha, svarende til naturlig afstrømning. Bassiner på såvel separate regnvandsudløb som på overløbsbygværker skal i disse situationer have en størrelse, så der som gennemsnit højst sker overløb fra bassinet hvert 5. år (n=1/5 pr. år). Af-hængigt af hvordan man definerer begrebet ”hydrauliske problemer” vil det kunne give meget store samlede bassinvolumener. Der bør gives mulighed for, at der etableres hydrauliske bufferzoner eller andre tiltag i og nær vandløbet, når der kommer mere vand fra regnvandssystemerne i byen. Sådanne reguleringer af vand-løbene vil også kunne opfylde andre formål som f.eks. næringssaltfjernelse.
Ud over den allerede planlagte indsats på punktkilder som er medregnet i Vandplanerne, har mange forsy-ninger udarbejdet strukturplaner med planlagte tiltag, som vil have en positiv effekt på det omkringliggende vandmiljø. Det er væsentligt, at disse indsatser indregnes, når vandplanernes virkemidler besluttes.
Væsentlige indsatsområder fra strukturplaner er:
- Centralisering af renseanlæg
- Separering af regn- og spildevand (reduktion af overløb)
- Indsats overfor uvedkommende vand (reduktion af overløb)
- Kloakering af sommerhusområder
Vand- og Naturplanerne mangler samtænkning af vand- og naturindsatsens enkelt elementer, samt af del-planernes sammenhæng med klimaudviklingen og de tiltag, der er nødvendige i den anledning.
Vedtagelse af en række retningslinier, som de foreligger nu vil afkoble klimatilpasningen ved at udbygge konflikten mellem miljøhensyn overfor klimatilpasning og beredskab. Således betyder det:
•At det bliver vanskeligt at anvende områder med stillestående vand (søer, regnvandsbassiner, spildevandsbassiner, oversvømmede enge mv.) i strategier for klimatilpasning
•At nye udløb for overfladevand eventuelt via hydrauliske bufferzoner kan kun vanskeligt føres til recipienter (vandløb, søer, hav)
•Der vil være en stående konflikt om, hvad der er nødvendigt omfang for grødeskæring og vandløbsoprensning.
Ved at samtænke vandplaner og klimaplaner, kan der opnås en mere smidig og costeffektiv gennemførelse af både målrettet miljøforbedring af recipienter og klimatilpasning. De foreslåede retningslinier skal ændres således at der tages højde for at:
•Der bør være separate retningslinier for bynære recipienter (vandløb, søer) også selvom at det kan påvirke recipienten opstrøms eller nedstrøms.
•Målsætninger for recipienter bør opstilles med baggrund i viden om mulighederne for klimatilpasning i de områder, hvori de indgår.
•Der bør være mulighed for særlige force majeure indgreb i recipienter for at modgå oversvømmelser, fx ved at tilvejebringe ekstra volumen og fortage opstuvninger for at styre afstrømningen bedst mulig.
•Der bør være mulighed for hurtig afstrømning via særligt udpegede vandløb til kritiske situationer fx ved koblet regn.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018