
Steen og Per fortæller, hvorfor de stadig finder mening og arbejdsglæde i Billund Vand & Energi efter henholdsvis 25 og 43 år i vandets tjeneste.
Anna Due Bjerre, Billund vand og energiDet lugter måske lidt, og det er næppe noget, folk drømmer om som børn. Alligevel har spildevand og vandforsyning været omdrejningspunktet for to meget forskellige arbejdsliv hos Billund Vand & Energi. Steen Sørensen og Per Stustad repræsenterer to generationer – den ene stadig midt i karrieren, den anden officielt på efterløn men stadig en fast del af huset. Begge er de optaget af den samme ting: at det gode arbejdsmiljø og den stærke inddragelse er kernen i, at man bliver hængende.
Da Steen Sørensen i oktober 2000 trådte ind i miljøafdelingen i Grindsted Kommune, var han netop fyldt 24 år. Han var den yngste blandt otte kolleger og blev hurtigt mindet om det, da han så antallet af læsebriller. Med et smil nævnte kollegerne, at hans ansættelse næsten halverede aldersgennemsnittet i afdelingen. Opgaverne spændte vidt – fra affaldssortering til kloakreparation. Kommunalreformen flyttede senere miljø- afdelingen til rådhuset i Billund, og den peri- ode beskriver Steen som præget af usikkerhed: “Det var lidt en periode med en osteklokke. Hvis man har gode kolleger og et godt arbejdsmiljø, kan man klare svære opgaver. Men hvis begge dele er svære, er det ikke nemt,” husker han. Vendepunktet kom med Vandsektorloven i 2010. Den sendte ham fra rådhusets kontorer til renseanlægget i Grindsted. Pludselig sad han til frokost med driften, og stemningen var en anden. “Man kunne med det samme mærke en pionérånd i det nye selskab, som var blevet udskilt fra kommunen. Vi blev inddraget i alle beslutninger – uanset om man var ufaglært, drifts- mand, ingeniør eller direktør. Alle blev hørt, og det skabte en helt ny energi,” fortæller Steen. Overskriften var udvikling. For det nye selskab men også for medarbejderne personligt.
I dag er Steen sikkerheds- og kvalitetschef. Han er stadig drevet af den nysgerrighed, der undervejs har givet ham opgaver inden for blandt andet IT, logo-design og projektledelse. Men især én ting står klart for ham: Inddragelsen er ikke bare et plus – den er selve fundamentet. “Man må ikke sidde og putte med ting, man er utilfreds med. Så må man tage medansvar og bringe det op. Det er ikke sikkert, det altid går den vej, man selv synes. Men så er man da blevet hørt og har givet det en chance. Det er helt afgørende for, at man kan trives i et arbejdsliv gennem 25 år,” siger han. Især én ting står klart for ham: Inddragelsen er ikke bare et plus – den er selve fundamentet. “Man må ikke sidde og putte med ting, man er utilfreds med. Så må man tage medansvar og bringe det op. Det er ikke sikkert, det altid går den vej, man selv synes. Men så er man da blevet hørt og har givet det en chance. Det er helt afgørende for, at man kan trives i et arbejdsliv gennem 25 år,” siger han.
Da Steen kom ind i branchen, havde Per Stustad allerede mange års erfaring. Han begyndte som spildevandsoperatør og fejrede i 2022 sit 40- års jubilæum. Kort efter gik han på efterløn – men arbejdspladsen har han ikke sluppet. I dag møder han stadig ind hver uge. Ikke læn- gere for at stå i kontrolrummet, men for at sætte frokosten frem i kantinen, hjælpe med praktiske ting – og indimellem stadig tage ud og se til de små renseanlæg, som han fortsat har nøglen til. “Da jeg startede, vidste jeg knap, hvad spilde- vand var. Det var bare noget lugtende og lidt klamt. Men hurtigt blev jeg fanget. Især fordi der er sket en enorm udvikling. I begyndelsen var der ingen automatiske alarmer. Man skulle hele tiden ud og tjekke – også i weekenden. Det har været så spændende at følge, hvordan alt har forandret sig.” For Per har den største grund til at blive dog aldrig været teknikken. Det har været kollegerne. Han peger på, hvordan Billund Vand & Energi gennem årene har skabt rum for fællesskab – både i hverdagen og ved de mange sommerfester, ture og arrangementer, hvor også ægtefæller og børn er inviteret. “Det betyder meget, at man ser den del af kollegernes liv også. Jeg havde det godt på arbejdet, med kollegerne og ledelsen. Så hvorfor skifte noget godt ud?”
Både Steen og Per vender igen og igen tilbage til det samme tema: At man hos Billund Vand & Energi bliver taget alvorligt. For Steen var det tydeligt, da han rykkede ud til driften og oplevede pionérånden. For Per har det været en rød tråd gennem 40 år. Steen formulerer det sådan: “Hvis man gerne vil høres, må man også selv gøre opmærksom på det. Men i Billund Vand er der en kultur, hvor man gerne vil være opmærksom på rent faktisk at spørge - og hvor ledelsen virkelig lytter. Det er i høj grad noget, man skal holde fast i.” Per nikker genkendende. For ham er det netop derfor, han fortsat dukker op, selv efter han er gået på efterløn: “Man føler sig som en del af fællesskabet, uanset hvad man laver. Det er en arbejdsplads, hvor alle bidrager, og hvor man også kan være stolt af det, man laver.” Netop inddragelse er også centralt for direktøren ved Billund Vand & Energi, Thomas Kruse. ”Jeg er generalist, og de er specialister. Der- for er det i kernen, at de skal inddrages, for at vi finder de bedste løsninger,” Thomas har været direktør i Billund Vand i 4 år, og i den tid er der kun ansat fire nye, hvoraf de to er erstatninger for nogen som gik på pension. Det er med andre ord en ganske stabil medarbejderstab. ”Det, vi oplever, er vigtigt, er at man føler sig set og hørt. Men det er også, at man oplever en mening, og at man løser en vigtig samfundsopgave. Netop det gør vi i den grad i vo- res branche,” siger Thomas.
Steen og Per repræsenterer to forskellige generationer i branchen. Den ene er stadig i fuld fart med projekter, rapportering og at udvikle arbejdsmiljøet. Den anden har sat tempoet ned men finder stadig glæde i at møde ind og være en del af huset. Alligevel deler de samme konklusion: At arbejdsglæde og trivsel i sidste ende handlerom ind- dragelse, respekt og kolleger, man kan regne med. Lovgivning og teknologi ændrer sig, men det menneskelige fællesskab består.