HOFOR har de seneste år arbejdet på at implementere Asset Management (AM) på tværs af koncernen. Det medfører en holistisk tilgang, hvor værdi ikke alene er økonomi, men hvor parametre som miljø, arbejdsmiljø og risikoreduktion også vægtes højt. AM skal danne grundlag for at foretage de rigtige investeringer på det bedst mulige tidspunkt på tværs af forretningsområderne.
Jesper WithMed beslutningen om at indføre Asset Management blev en proces sat i gang i HOFOR med det mål at prioritere investeringer rigtigt, så man får mest mulig værdi for pengene. Asset Management (AM) skal være måden, man tænker på i koncernen. Bag beslutningen ligger topledelsens ønske om at få værdi for pengene på en struktureret og gennemskuelig måde. Det skal give et bedre beslutningsgrundlag for at træffe værdiskabende valg.
Men det er en stor mundfuld at implementere AM i hele organisationen. Derfor har man delt det op i bidder.
Processen med at beskrive roller og ansvar og få tydelige beslutningsgange er fx fortsat i gang.
”I bund og grund handler det om at bruge sund fornuft i beslutningerne. Hvornår skal vi investere, skal vi renovere eller købe nyt, i hvilken rækkefølge skal projekter ske? Den måde at tænke på skal så gerne ind på rygraden af alle i hele organisationen,” siger Per Sand Rosshaug, der er implementeringsansvarlig for AM i forretningsområdet Vandplanlægning i HOFOR.
Det første, man har implementeret, er den såkaldte SALVO-proces, hvor man i workshops nedsætter arbejdsgrupper med forskellige fagfolk til en konkret problemstilling, der skal løses. Her deltager flere faggrupper, som vil få noget med et konkret projekt at gøre - fx ingeniører, økonomer, planlæggere, jurister, miljøansvarlige og driftsfolk. Ideen bag er, at det skaber et bedre beslutningsgrundlag, når der er flere øjne på, så problemet bliver set fra alle vinkler. Gruppen mødes og gennemgår en række trin, hvor de bl.a. tager stilling til spørgsmål som: hvad er behovet? hvilke krav, udfordringer og forventninger er der til problemet? Hvilke løsninger er der?
”Arbejdsgruppen slutter med at anbefale en god løsning ud fra en analyse af løsningernes holistiske værdiskabelse. Det hele skrives ind i en standardiseret SALVO-rapport, som er nem at læse og vurdere for beslutningstagerne,” siger Per Sand Rosshaug. Ud over SALVO har man også implementeret risikovurdering, hvor en risikomanager er ansat for hvert forretningsområde.
De fører et risikoregister, hvor der bliver lagt en score ind for hvert emne, der angiver risikoniveauet ved et problem. Det kan være risiko for brud på en transmissionsledning, og hvad konsekvensen kan blive, hvis det sker. Risikoscoren estimeres ved at gange sandsynlighed for en given hændelse med konsekvensen, hvis det sker. Sandsynligheden for ledningsbrud vil typisk afhænge af tilstanden, men konsekvensen kræver en nærmere vurdering.
Til den ikke-økonomiske værdiansættelse bruger man femkløvermodellen, som repræsenterer den holistiske tilgang. Dvs. langtidsøkonomi, miljøpåvirkning, arbejdsmiljø, påvirkning af omgivelser (nabohensyn), risikoreduktion samt kvalitet af produkterne.
”Vi har omregnet de øvrige parametre til økonomi, så vi får en samlet afbalancering af økonomi og femkløver. Det er derfor ikke givet, at vi vælger den billigste løsning rent økonomisk, hvis de andre parametre tæller højt og skaber værdi på flere måder. Men det hele sker selvfølgelig indenfor en økonomisk ramme,” siger Per Sand Rosshaug og fortsætter:
”SALVO-processen har vist sig at være en virkelig nyttig metode, hvor en gruppe af eksperter har tænkt ud af boksen og er kommet på nogle rigtig gode løsninger. De bliver ofte bedre, når repræsentanter fra hele organisationen er inddraget i løsningen, end hvis det bare var en enkelt medarbejder, der havde fundet på det. Nogle gange har vi også sparet mange penge ved at genbesøge tidligere beslutninger med en SALVO-proces”.
Et eksempel er renoveringen af det store beholderanlæg i Tinghøj, der kan forsyne København med drikkevand et par dage. Det var besluttet at renovere det, men budgettet skred som følge af stigende priser. Der blev så nedsat en SALVO-arbejdsgruppe. De mange friske øjne medførte en anden løsning, hvor man fandt en mere effektiv måde med samme funktionalitet. Løsningen blev, at man reducerede antal beholdere, der til gengæld blev dybere. Ved at bruge SALVO-processen endte projektet med at være billigere. Et mål, som man ikke har nået endnu er at lave LCA (livscyklusanalyse) vurderinger og lægge dem ind i SALVO-rapporterne. En overordnet central enhed arbejder med at udvikle generiske værktøjer på tværs af områderne, herunder for LCA, så de bliver ens for hele organisationen.
Vi får et samlet overblik over alle investeringsbehov i hvert forretningsområde – priser, beslutningsgrundlag og risici.
Per Sand Rosshaug, chefkonsulent i HOFORGrundlag for investeringer HOFOR har rigtig mange aktiver som skal anlægges, driftes og vedligeholdes fra vugge til grav. Det kræver værktøjer til at hjælpe med at få overblik og træffe de rigtige prioriteringer. Af økonomiske grunde er man nødt til kun at prioritere de vigtigste investeringsbehov. ”Målet er at nå et godt beslutningsgrundlag gennem SALVO-processen. Grundlaget er bl.a. en beslutningslog, hvor alle behov for investeringer bliver noteret. Her står både rent økonomiske og ikke-økonomiske hensyn beskrevet. Vi får et samlet overblik over alle investeringsbehov i hvert forretningsområde – priser, beslutningsgrundlag, risici,” siger Per Sand Rosshaug.
Beslutningsloggen er et værktøj, som skal bruges til at dokumentere beslutninger, og som beslutningstagerne kan benytte til at afgøre, hvilke investeringsbehov, der skal prioriteres. Her kan man samtidig senere gå tilbage og se, hvem der har taget en beslutning, hvornår det er sket og på hvilket grundlag. Der skal hele tiden foretages en prioritering i rækkefølgen af investeringer, og derfor gør beslutningstagerne brug af prioriteringskriterierne, der fremgår af trafiklys-vurderingen fra arbejdsgruppen. Tit vil det være at reducere de røde risici først.
Men andre parametre, så som ny lovgivning, kan spille ind og ændre en prioritering. Prioriteringskriterierne er ved at blive implementeret i beslutningsloggen, så investeringsbehovene rangeres i den. ”Langt de fleste beslutninger tages i dag af et styringsforum, men planen er, at mange mindre beslutninger skal uddelegeres i forhold til, hvor store de er. Hvis projekterne er meget store eller strategisk vigtige, skal de besluttes af topledelsen og bestyrelsen,” siger Per Sand Rosshaug.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018