I 2022 var der 110 arbejdsulykker inden for vandforsyning og håndtering af spildevand. I 2018 var tallet 75. Så ser man på antallet af ulykker, går det altså den forkerte vej med arbejdsmiljøet i vandbranchen. Hvis det skal ændres, kræver det, at topledelsen går forrest og prioriterer arbejdsmiljøet højest. Det mener blandt andre Flemming Horn Nielsen, der er administrerende direktør i Lyngby-Taarbæk Forsyning.
Kenneth DürrDer er for mange ulykker inden for vandbranchen. Alt for mange. Og det skyldes primært et manglende fokus fra ledelsen.” Så kontant er udmeldingen fra Flemming Horn Nielsen.
Han er administrerende direktør i Lyngby-Taarbæk Forsyning og har en karriere bag sig i olie- og gasbranchen. En branche, der, modsat vandbranchen, har relativt få arbejdsulykker. Derfor er han også at finde på listen af oplægsholdere til konferencen “Sikker Vandbranche - Alle ulykker kan undgås”, der afholdes 28. september 2023 i Middelfart.
Olie- og gasbranchen har nemlig været igennem en sikkerhedsmæssig udvikling, som vandbranchen kan lære af.
Deltag i konferencen ''Sikker Vandbranche – Alle ulykker kan undgås''
Tilbage i 1970’erne og 1980’erne var der en række forfærdelige uheld i oliebranchen. Det kulminerede i 1988, da olieplatformen Piper Alpha eksploderede og sank i Nordsøen. Det kostede 165 mennesker livet.
“Det var branchens 9/11 og tvang simpelthen hele branchen til at lave nogle fundamentale ændringer,” fortæller Flemming Horn Nielsen og fortsætter:
“De rakte ud til blandt andre atom- og flybrancherne for at høre, hvordan de håndterede sikkerhed. Og over de næste 10 år skete der store forbedringer. Alt sammen fordi ledelsen og ejerne gik forrest og sørgede for, der skete en ændring.”
Flemming Horn Nielsen savner, at man gør mere af det i vandbranchen. At ledelserne går forrest og viser med handling, at det er vigtigt. Han har nogle lavpraktiske tiltag, som han selv har implementeret i Lyngby-Taarbæk.
“Det første punkt på alle møder er altid - altid - arbejdsmiljø. Det er det vigtigste punkt og forudsætningen for vores daglige virke, så derfor starter vi med at drøfte det. Bare den lille ændring kan gøre en stor forskel,” siger Flemming Horn Nielsen og fortsætter:
“Derudover skal man have et mål om nul arbejdsulykker. Jeg har talt med virksomheder, der havde et mål om kun at have 3 arbejdsulykker om året. Og så spørger jeg dem: Hvem er det så, I gerne vil have kommer til skade? Skal vi sætte navne på dem allerede nu? For alle arbejdsulykker kan undgås. Hver og én. Vi skal stoppe med at tale om hændelige uheld.”
Et andet tiltag er, at Flemming Horn Nielsen altid bliver kontaktet, hvis der har været en ulykke eller en tæt-på ulykke. Og så kommer han derud og spørger nysgerrigt og konstruktivt ind til, hvad der er sket, og hvordan det kan gøres bedre næste gang.
Èn af de andre oplægsholdere til konferencen den 28. september 2023 er Jacob Andersen, der er produktionschef i Hjørring Vandselskab. Han skal blandt andet fortælle om, hvordan man som organisation håndterer en dødsulykke. Og han mener også, antallet af ulykker i vandbranchen er alt for højt.
“Det er nogle skræmmende tal, og jeg kan ikke umiddelbart se nogen god forklaring på det. Måske er der en tendens til, vi indberetter noget, man ikke ville i andre brancher. For eksempel når det kommer til spildevand, hvor vi sender folk hjem med en lille skramme, fordi det nemt kan blive inficeret, når man arbejder med spildevand,” siger Jacob Andersen og fortsætter:
“Men selv hvis det har en betydning, så er der stadig alt for mange arbejdsulykker. Og det skal vi have gjort noget ved. For én arbejdsulykke er én for meget.”
Derfor har de i Hjørring Vandselskab taget en række konkrete tiltag for at forbedre arbejdsmiljøet. Og det har nogle positive sideeffekter.
Når de i Hjørring Vandselskab skal prioritere mellem forskellige renoveringsprojekter, så tæller arbejdsmiljøet som et selvstændigt punkt.
“For eksempel er mange pumpestationer blevet valgt ud til komplet udskiftning i stedet for en delvis renovering. Når vi foretager den løbende vurdering af vores produktionsapparat, så tæller arbejdsmiljøet mere end de øvrige parametre, vi vurderer ud fra,” siger Jacob Andersen.
Og et bedre arbejdsmiljø kan ikke bare hjælpe med færre arbejdsulykker. Det kan også have økonomiske gevinster.
“Når et anlæg er planlagt og bygget ud fra en optimering af arbejdsmiljøet, så glider arbejdet bare meget bedre, end hvis man skal beskytte sig med diverse værnemidler og ekstra personale. Vi har en længere oppetid på anlægget, vedligeholdelse er nemmere og kvaliteten af arbejdet er rent faktisk også bedre,” siger han.
Den oplevelse deler Flemming Horn Nielsen i Lyngby-Taarbæk Forsyning.
“Sikkerhed er et vindue ind i, om ledelsen er god. Hvis du tænker sikkerhed ind fra start, så har du også tænkt risikovurdering, gode rammebetingelser og processer ind fra start. Det, du får ud af det, er ikke bare at forbedre arbejdsmiljøet og få færre arbejdsulykker. Det også med til, at arbejdet er langt mere effektivt og med højere kvalitet,” siger Flemming Horn Nielsen og fortsætter:
“Sikkerhed skal være en helt integreret del af virksomhedens og ledelsens DNA. For hvis sikkerheden ikke er i orden, er ledelsen af selskabet ikke i orden.”
Han efterspørger også et systematiseret alert system i vandbranchen, så hvis man oplever nogle konkrete problemer i én forsyning, så kan det være, den viden er gavnlig andre steder også.
“Videndeling er en ubetinget nødvendighed, hvis arbejdsmiljøet skal forbedres. Her er en systematisk tilgang meget vigtigt. Og det, der er endnu vigtigere, er kulturen”.
Konference ”Sikker Vandbranche – Alle ulykker kan undgås”
Målgruppe: Direktører, ledere og arbejdsmiljøansvarlige fra vandselskaberne
Dato: d. 28. september
Sted: Comwell Middelfart
Pris: 2.500 kr. for medlemmer 3.000 for ikke-medlemmer
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018