Vandforbruget i private husholdninger er i 2022 for første gang nede på 100 liter pr borger pr døgn. Det er der flere forklaringer på, og energikrisen er formentlig den ene. Vi har talt med Mette Hansen, der leder HOFORs vandspareindsatser og Tue Patursson fra Videncentret Bolius, der bl.a. undersøger danskernes forbrugsmønstre.
Jesper WithVandforbruget i de danske hjem nåede i 2022 det laveste niveau, der nogensinde er blevet målt. Det viser vandselskabernes nøgletal, ”Vand i tal 2023”, som DANVA udgav i oktober.
For første gang i den tid man har ført statistik over vandforbruget, brugte hver dansker kun 100 liter vand i døgnet derhjemme. Året forinden var tallet 105 liter.
I en energispareundersøgelse foretaget i oktober 2022 af Videnscentret Bolius svarede 1/3 af 1.034 adspurgte, at de enten var begyndt at tage kortere bade, eller at de havde tænkt sig at gøre det.
”Da bad og personlig hygiejne står for ca. 47 % af vandforbruget i private husholdninger, vil det tal være noget, man kan måle, så jeg tør godt vove at sige, at de 5 liters fald i vandforbruget fra 2021 til 2022 kan skyldes netop det. Der går ca. 10 liter pr minut til et brusebad, lidt mindre med sparebruser og lidt mere med en almindelig bruser. Korter hver tredje person badet af med et minut, vil det nok kunne spare 3-4 liter i gennemsnit pr. person,” siger Tue Patursson, der er fagekspert hos Videnscentret Bolius.
Samtidig skal man ikke se bort fra, påpeger han, at danskerne generelt var i energisparehumør i 2022 som følge af stærkt stigende elpriser og i flere dele af landet også af høje varmepriser. Det kan fx have medført, at folk fylder vaske- og opvaskemaskiner mere op, før de starter dem og derved sparer en vask eller to om ugen. Det har i øvrigt været et af Bolius' spareråd, ligesom man har anbefalet at vælge ECO programmer, der bruger mindre el og vand.
Hos HOFOR har man i mange år arbejdet med at påvirke kunderne til et lavere vandforbrug ud
fra holdningen om, at vi skal beskytte grundvandet og sikre, at der er rent drikkevand nok
til kommende generationer.
København er den hovedstad i Europa med næstlavest vandforbrug pr. borger efter Bruxelles, og det glæder naturligvis Mette Hansen, der har ansvaret for sparekampagner hos HOFOR.
Hun vurderer, at en af grundene til det relativt lave vandforbrug er, at der generelt er en bevidsthed om, at vi skal værne om det danske grundvand, og at det har en værdi at kunne drikke det direkte fra vandhanen næsten uden at skulle behandle det på vandværket.
”Samtidig arbejder vi løbende med at rykke kundernes adfærd. Det gør vi ved at søge at påvirke konkrete målgrupper, så det bliver relevant for den enkelte. Vi gør bl.a. meget ud af at undervise skolebørnene om vand og vandforbrug via undervisningsforløbet Vandheltene. Der fortæller vi om vandets kredsløb og om, hvad man kan gøre derhjemme for at bruge vandet med omtanke. Det tager børnene med sig hjem og taler med deres forældre om. Vi går også efter det professionelle segment, hvor vi tilbyder et teknisk akademi omkring vandforbrug. Her klæder vi driftsfolk på, så de fx kan hjælpe beboere i boligforeninger med at reducere forbruget,” siger Mette Hansen.
HOFOR foretager også en særlig indsats overfor unge, der lige er flyttet hjemmefra, da erfaringen siger, at denne gruppe er åben overfor at få nogle gode vaner. Da de ofte også bor flere sammen, påvirker de hinanden.
De unge har faktisk en stor viden om, hvordan man kan spare på vandet. De skal bare mindes om, hvordan de gør, når de skal ud at stå på egne ben. De skal fanges på de rigtige kanaler og gerne med et humoristisk glimt. De gider nemlig godt: ”bare fortæl os hvordan”.
Coronatiden gav et lidt større vandforbrug pr. person i HOFORs forsyningsområde, fordi folk var mere hjemme. Men det faldt igen efter nedlukningerne. Mette Hansen vurderer, at energikrisen i 2022 gjorde, at kunderne generelt kiggede på besparelser på al slags forbrug, herunder også vandforbruget.
Så krisen har haft en vis betydning - også for vandforbruget. Hos HOFORs kunder ligger forbruget omkring det danske gennemsnit på de 100 liter pr borger.
Vi går også efter det professionelle segment, hvor vi tilbyder et teknisk akademi om vandforbrug
Mette Hansen, HOFORI HOFORs forsyningsområde er nye fjernaflæste målere i gang med at blive rullet ud til kunderne. Det vil fremadrettet få en stor betydning for kundernes bevidsthed om deres forbrug, at de kan få adgang til egne forbrugsdata via HOFORs digitale kundeløsninger. ”De målere gør, at vi fremadrettet kan analysere og udstille forbrugsdata digitalt til vores kunder. Jo mere data vi kan få hjem, jo mere værdi kan vi give til kunderne, som kan føre til vandbesparelser. Vi arbejder på at levere digitale kundeløsninger til alle vores kunder i løbet af de kommende år,” siger Mette Hansen. Der findes samtidig en del teknologi, som kunderne kan anskaffe sig, og flere af dem har HOFOR testet af. Det gælder f.eks. vandsensorer, der viser vandtab i boligen – f.eks. fra løbende toiletter. HOFOR er i gang med at udvikle digitale vandalarmer, som kan hjælpe kunderne med at minimere vandspild. Vandalarmen tilbydes både store erhvervs- og boligejendomme og til husejere. ”Derudover vil vi fremadrettet kunne tilbyde forbrugsbenchmark for den enkelte ejendom. Når der er fjernaflæste målere ude, kan vi simpelthen levere flere data og digital rådgivning til kunderne, som de så kan handle ud fra. På den måde kan kunderne opnå et mere intelligent vandforbrug,” siger Mette Hansen
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018