2025 01 23 Indsatslederbil Kører Gennem En Oversvømmet Gade COLOURBOX61930851
PROJEKTNR.: 3004, Journal: 2024-6493

DANVA ønsker muligheden for sektoroverskridende beredskabssamordning og opfordrer til ensartede regler, koordineret tilsyn og dialogbaseret samarbejde.

Dansk Vand- og Spildevandsforening, DANVA, har med interesse dels læst udkast til bekendtgørelse om modstandsdygtighed og beredskab i energisektoren dels deltaget i høringsmødet 13. januar 2025.

Vandsektoren (drikkevand og spildevand) er ikke omfattet af lov om styrket beredskab i energisektoren, og DANVAs interesse for nærværende tager derfor afsæt i følgende:

  • energisektoren og vandsektoren er begge kritisk infrastruktur, som er omfattet af EU's beredskabsdirektiver,
  • forsyningsarterne er indbyrdes afhængige af hinandens leverancer,
  • en lang række af DANVAs medlemmer er multiforsyninger, som leverer væsentlige tjenester på tværs af lovområder og sektorministerier.

DANVAs høringssvar fokuserer på de elementer i udkastet til bekendtgørelsen, hvor vi ser muligheder for synergi mellem forsyningsarter under forskellige beredskabssektormyndigheder. Dette mener vi, vil bane vejen for et styrket og effektiviseret beredskabsarbejde hos både multiforsyningerne og tilsynsaktøren.

Vi har noteret os, at der er forsinkelser i implementeringsarbejdet hos Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab (MSSB). Dette medfører forsinkelser i det opfølgende arbejde hos Miljøstyrelsen, der er sektormyndighed på beredskabsområdet for vand- og spildevandsforsyningerne.

Hovedbudskab

Der lægges i forslaget til bekendtgørelsen op til at samordnet beredskab ”kun” er en mulighed for sektorer og delsektorer hørende under lov om styrket beredskab i energisektoren, jf. §§4 og 113. Dermed mister multiforsyninger muligheden for at samordne beredskab indenfor f.eks. el, vand og spildevand eller fjernvarme, vand og spildevand, hvilket komplicerer beredskabsaktiviteterne for multiforsyninger. DANVA henstiller til, at det gøres muligt at samordne beredskabet på tværs af alle forsyningssektorer, da en grundig koordinering og afstemning af regelsættene er fundamentet for, at der kan skabes et styrket og effektivt beredskab.

En samordning af beredskabet på tværs af forsyningsarter vil både være en samfundsøkonomisk gevinst og sikre et mere effektivt beredskab. Det er derfor nødvendigt, at Energistyrelsen prioriterer en tilpasning af beredskabslovgivningen i energisektoren, når beredskabsdirektiverne (NIS2- og CER-direktivet) implementeres for øvrige sektorer i Danmark med vedtagelse af hovedlovene.

Baggrundskontrol og sikkerhedsgodkendelse

Bekendtgørelse om udvidet baggrundskontrol og sikkerhedsgodkendelse i energisektoren, som bl.a. implementerer foranstaltninger om passende medarbejderstyring efter CER-direktivets artikel 13, stk. 1, litra e, sendes i høring senere.

DANVA kvitterer for, at Energistyrelsen afventer denne bekendtgørelse.

For at undgå en unødig administrativ byrde opfordres der til, at krav og retningslinjer for baggrundskontrol og sikkerhedsgodkendelser bliver ens for alle forsyningssektorer.

Tilsyn

Vi vil opfordre Energistyrelsen til, at tilsyn hos multiforsyningerne koordineres med øvrige sektormyndigheder, så virksomhederne får ét samtidigt tilsyn, der dækker alle forsynings-arterne. Der bør tænkes på tværs af forsyningsarter for ikke at pålægge multiforsyningerne en unødig administrativ og økonomisk byrde.

Slutteligt vil DANVA opfordre til, at tilsynene baseres på dialog, da det kan bidrage til at udbygge og styrke både tilsynets og forsyningens kompetencer indenfor modstandsdygtighed og beredskab.

Eventuelle spørgsmål eller kommentarer kan rettes til Carsten Vejergang på telefon 4016 1322 eller på mail cvhc@danva.dk.

 

Med venlig hilsen

Carl-Emil Larsen

DANVA