Dansk Vand- og Spildevandsforening, DANVA, takker for modtagelsen af dels bekendtgørelsen dels tilhørende vejledning. Det giver os mulighed for at plædere for øget hensyn til infrastrukturaktiviteter som vand og spildevand – ligesom vi kan synliggøre forsyningernes relation til den kommunale forvaltning.
Carl-Emil LarsenVand- og spildevandsforsyningerne har stor interesse i serviceniveauet hos de kommunale redningsberedskaber, da der er talrige snitflader. Det er heldigvis også DANVAs opfattelse, at der generelt er dialog mellem forsyningsfolk og beredskabsfolk.
De kommunale aktiviteter er grundet lovkrav inden for vand- og spildevandsforsyning blevet lagt i kommunalt ejede kapitalselskaber/aktieselskaber. Forsyningsaktiviteten er således ikke en del af den kommunale forvaltning – og kommunale forsyninger er i øvrigt på vej til at blive udpeget som kritiske enheder/essentielle enheder (kritisk infrastruktur).
Det ligger os på sinde, at der i beredskabskredse er forståelse for såvel forsyningernes organisatoriske uafhængighed af den kommunale forvaltning – som forsyningers finansieringsmulighed er afgrænset til udvalgte forsyningsrelaterede opgaver.
Vi tillader os at skrive dette, da omtalen af forsyningerne bl.a. side 47 i vejledningen og erfaringerne blandt nogle af vores medlemmer kan gøre os i tvivl om i hvilket omfang, der er opmærksomhed om de organisatoriske og økonomiske rammer, der siden 2010 har været gældende for forsyningerne, og de mulige konsekvenser for samarbejdet med det kommunale redningsberedskab.
DANVA plæderer for, at der såvel lovgivningsmæssigt som vejledningsmæssigt sker en understøttelse af:
-Et årligt, obligatorisk dialogmøde mellem bl.a. beredskabsfolk og forsyningsfolk i de enkelte geografiske ansvarsområder.
-En hensigtsmæssig finansiering af evt. hjælp, som det kommunale redningsberedskab anmoder forsyningerne om. Det vil sige samme tilgang, som når et redningsberedskab anmoder om assistance fra nabokommunens redningsberedskab.
Endvidere vil DANVA stærkt opfordre til, at der i vejledningen kommer en beskrivelse af det beredskabsmæssige sektoransvar og dets rækkevidde. Dette vil være med til at sikre dels den rette dimensionering dels forventningsafstemningen.
Derudover vil DANVA tilkendegive, at det er nyttigt og relevant, at vejledningen har særskilt fokus på en forsvarlig omgang med beredskabets brandhaner således, at der ikke opstår risiko for forurening af drikkevandsforsyningen. DANVA påskønner denne opmærksomhed.
Selvom der allerede i dag afvikles dialogmøder mellem beredskabs- og forsyningsfolk mange steder, så er det DANVAs erfaring, at lovgivningsbaseret krav om årlige møder er til gavn for alle parter og samfundet.
Der vil kunne ske forventningsafstemning, informering og erfaringsudveksling. Dertil kommer, at kommunikationsemner kan diskuteres og procedurer kan præciseres, og lige præcis kommunikation i beredskabssituationer er alt afgørende for tilliden fra samfundet til såvel redningsberedskabet som til forsyningerne.
DANVA er heller ikke i tvivl om, at dette vil være i overensstemmelse med den nationale forebyggelsesstrategi bl.a. da dialogen vil kunne resultere i færre udgifter til skader i forbindelse med hændelser, øge risikobevidstheden og handlekraften.
Dialogmøder vil også være et positivt element i redningsberedskabets kvalitetsstyring, se vejledningens afsnit 6.10.
Lige så naturligt et årligt obligatorisk dialogmøde er i vores perspektiv, lige så oplagt er det, at vand- og spildevandsforsyningerne i forbindelse med den lokale (frivillige) høringsproces inviteres eksplicit til at give bidrag, se vejledningens afsnit 2.3.
Der er nemlig mange snitflader mellem beredskabets fokusområder og forsyningernes kerneområder bl.a.:
-Vandforsyning til brandslukningsformål.
-Håndtering af udvalgte hændelser/uheld i områder med indvindingsinteresser; eksempelvis væltede marksprøjter eller forulykkede lastbiler med kemikalier.
-Håndtering af ekstremregn, hvor der er udfordringer for kloakker og/eller recipienter.
Det er DANVAs forventning, at ekstremregn grundet klimaændringerne i øget omfang vil skabe problemer for samfundet. Spildevandsforsyningernes kloakker/anlæg er dimensioneret til håndtering af nogle regnhændelser i deres forsyningsområder, men der må forventes talrige udfordringer i fremtiden, som ikke angår forsyningernes ansvarsområde men snarere redningsberedskabets ansvarsområde.
De kommunale klimatilpasningsplaner og betydningen for såvel redningsberedskabets som forsyningerne vil i øvrigt være hensigtsmæssige dagsordenpunkter ved de obligatoriske dialogmøder, som DANVA plæderer for.
Det følgende angår ikke beredskabsrelateret aktivitet, som forsyningerne udfører med relation til deres hovedaktivitet, som defineret af Vandsektorloven § 2 stk. 8, og hvor finansieringen sker via bidrag opkrævet efter Vandforsyningsloven eller Betalingsloven. På samme vis er der heller ikke tale om aktivitet, som måtte være lovligt fastsat som servicemål af stat eller kommunalbestyrelsen, og som der kan søges tillæg til hos Forsyningssekretariatet.
Assistance i mindre omfang:
Det er DANVAs opfattelse, at forsyningerne gerne vil bidrage til, at redningsberedskabet kan håndtere forskellige hændelser. Det være sig i form af materiel (pumper), tjenesteydelser (data og viden om hydrauliske emner), mandskab til telefonvagt mm. Det er også vores vurdering, at forsyningerne legalt vil kunne assistere i et mindre omfang, selvom assistancen ikke er en del forsyningernes hovedvirksomhed. Det hænger sammen med, at forsyninger kan sælge overskuds-, rest- og biprodukter, se bekendtgørelse om vandselskabers deltagelse i tilknyttet virksomhed.
DANVA efterlyser dog, at der kommer en bestemmelse i stil med udkastets § 13 (finansiering af nabo-redningsberedskabets assistance uden for dets ansvarsområde); hvor en forsyning har mulighed for at få finansieret sin assistance, der måtte gå ud over forsyningens sektoransvar.
Assistance i større omfang:
Aktuelt er der ikke lovhjemmel til, at forsyningerne kan udføre beredskabsopgaver, der ikke har relation til deres hovedaktivitet – eller som er lovligt fastsat som et servicemål.
Det er heller ikke mulighed for forsyningerne til at anvende midler finansieret af kunderne på noget sådant.
DANVAs medlemmer giver udtryk for, at hos mange aktører på tværs af sektorer er der stor usikkerhed i forhold til sektoransvarsprincippet, som hele beredskabslovgivningen er baseret på. Usikkerheden kan i princippet udfordre forsyningernes retssikkerhed – til ugunst for vand- og spildevandskunderne.
Vi tillader os derfor at opfordre til, at der i vejledningen sker en beskrivelse af det beredskabsmæssige sektoransvar, da det er af afgørende betydning i forhold til bl.a. forventningsafstemningen (beredskabets serviceniveau) og snitfladerne til forsyningerne, der er privatretligt organiseret.
De seneste års talrige beredskabshændelser bl.a. på grund af klimaændringerne har bl.a. betydet, at det beredskabsmæssige sektoransvar hhv. forsyningers sektoransvar ofte drøftes lokalt.
DANVAs forståelse af sektoransvaret i beredskabsmæssig forstand er meget lig den beskrivelse, der findes i Beredskabsstyrelsens National Sårbarhedsrapport 2006; ”Præcisering af sektoransvaret for ministerier og styrelser”.
”Det beredskabsmæssige sektoransvar og planlægningsforpligtigelsen omfatter som udgangspunkt primært de offentlige myndigheder. De private aktører bliver kun formelt inddraget i det omfang, de pålægges at yde bistand ved planlægningen eller udførelsen af opgaver inden for den civile sektors beredskab, jf. beredskabslovens § 28. Ressortlove kan have andre specifikke bestemmelser.” Se rapportens side 32.
Lovens § 28 lyder: ”Vedkommende minister kan pålægge offentlige myndigheder og offentlige og private virksomheder og institutioner at yde bistand ved planlægningen eller udførelsen af opgaver inden for beredskabet.”
Der er ikke i ressortlove angivet, at vand- eller spildevandsforsyningerne er pålagt et beredskabsmæssigt sektoransvar. DANVA har heller ikke kendskab til, at den relevante minister har pålagt forsyninger indenfor vand og spildevandsområdet et sådant ansvar.
Det er dertil vores vurdering, at hverken den gældende lovgivning eller den almindelige forvaltningsret muliggør en lovlig delegering af den omtale ministerkompetence til kommunalbestyrelser eller de lokale redningsberedskaber. Det vil i øvrigt kunne resultere i store økonomiske byrder – og udfordre de eksisterende finansielle regler i vand- og spildevandsektoren.
Det kan overvejes, om der i forbindelse med beskrivelsen i vejledningen kan hentes inspiration eller eksempler i KL´s vejledning ”Den klimaberedte kommune”, hvor der bl.a. er søgt beskrevet omfanget af det fastsatte serviceniveau for spildvandsforsyningen og snittet til det kommunale beredskab ved oversvømmelser.
Erfaringer blandt DANVAs medlemmer giver anledning til at efterlyse, at der i vejledningen er en eksplicit omtale af de kommunale tilsynsmyndighedernes mulighed for at forholde sig til det kommunale redningsberedskab henholdsvis kommunalbestyrelsens forvaltning af beredskabsloven – herunder evt. rejste krav om, at forsyninger finansierer konkret assistance, aktiviteter mhp. at forebygge, afbøde, genoprette mm.
Såfremt at Forsvarsministeriet og Beredskabsstyrelsen ikke mener, at tilsynsmyndigheden har kompetence dertil, må vejledningen omtale det.
DANVA påskønner, at Beredskabsstyrelsen i forbindelse med vejledningsarbejdet har haft fokus på brandhaner. Som bekendt er de ud fra et forsyningsperspektiv en forureningsrisiko; de skal behandles og vedligeholdes således, at risikoen minimeres mest muligt.
KL havde ligeledes i 2020 en klar opfordring til øget opmærksomhed på brandhanerne, som klart henhører under kommunens/redningsberedskabets ansvarsområdet.
Det er DANVAs forståelse, at der kan være usikkerhed blandt beredskabsfolk i forhold til den praktiske afprøvning af tilbageløbssikringen. De kommunale redningsberedskaber kan overveje at kontakte forsyningen mhp. at få undersøgt om deres ekspertise kan købes.
Desuden skal der gøres opmærksomt på, at der fortsat findes mange brandhaner uden tilbageløbssikring. Her er det særlig vigtigt, at brandhanerne afprøves og tilses, som angivet i vedlagte bilag, samt at der udarbejdes en plan for opgradering med tilbagestrømningssikring af disse brandhaner.
Vedlagte bilag nogle indeholder bemærkninger af teknisk karakter til vejledningens tekstafsnit 6.7.
Spørgsmål og uddybning i forhold til nærværende høringssvar rettes til Susanne Vangsgård, sv@danva.dk.
Kopi: Miljøministeriets departement (Johan Munk Wolfhagen, jomuw@mim.dk),
Miljøstyrelsen (Emil Skøtt Dalsgaard, emskd@mst.dk) og Energistyrelsen (David Herrmann, dahn@ens.dk)
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen Susanne Vangsgård
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018