Indledningsvist vil DANVA gerne anerkende Forsyningssekretariatet for nogle forståelige og gennemarbejdede vejledninger vedrørende indberetninger til økonomiske rammer og benchmarking af spildevandsselskaberne. Der er dog flere punkter, hvor DANVA mener, at Forsyningssekretariatet med fordel kunne ændre praksis. Primært er DANVA bekymret over de stadig stigende indberetningsmængder. Det øger de administrative byrder for selskaberne væsentligt, hvilket er stik imod én af hensigterne med Vandsektorlov II.
Vi ser, at man med succes i udlandet gennem en målrettet indsats har været i stand til at reducere omfanget af indberetning, hvilket vi gerne ser implementeret i Danmark til gavn for både vores medlemmer men også for Forsyningssekretariatet.
Administrative byrder
Indberetning af investeringer for to år i et års indberetning medfører øgede omkostninger, da selskabernes systemer oftest er opsat til årlige indberetninger. Det giver desuden øgede omkostninger til revisorpåtegninger, ligesom revisorskifte og medarbejderudskiftning bliver dyrere, når der skal indberettes fra forskellige regnskabsår.
DANVA foreslår, at Forsyningssekretariatet gør det muligt, at selskaberne frivilligt kan indberette investeringer hvert år, herunder med de forskellige påkrævede revisorpåtegninger. Dette er i øvrigt tilfældet for faktiske driftsomkostninger. Herved kan selskaberne afslutte årets indberetninger til Forsyningssekretariatet kort tid efter årsregnskabet er udarbejdet. Dette vil medføre administrative lettelser og sikre en øget kvalitet i indberetningen, da det hermed er de samme medarbejdere og revisorer, der udarbejder selskabets årsregnskab og indberetter til Forsyningssekretariatet.
I forbindelse med indberetningen til årets benchmarking af spildevandsselskaberne, kan det konstateres, at der er inkluderet en ny OPEX-costdriver i form af gasrensning med aktivt kulfilter. I den forbindelse har DANVA været i dialog med flere spildevandsselskaber, der har oplyst at omkostningerne til køb af aktivt kul til brug i kulfilter, hos de adspurgte selskaber udgør mindre end én promille af selskabernes faktiske totalomkostninger (FATO). DANVA undrer sig over, at man nu pålægger selskaberne den ekstra administrative byrde at skulle indberette oplysninger om en costdriver, hvor de samlede driftsomkostninger til aktiviteten udgør en yderst begrænset del af FATO. Med henblik på, at opretholde overskueligheden og en så konsistent benchmarkingmodel som muligt, foreslår DANVA derfor, at aktiviteterne relateret til gasrensning med aktivt kulfilter ikke inkluderes som en selvstændig costdriver, men derimod fastholdes under costdriveren slambehandling.
DANVA foreslår yderligere, at Forsyningssekretariatet, for at mindske de administrative byrder, kun benytter OPEX- og CAPEX-costdrivere i det benchmarkede år, som det var tilfældet indtil benchmarkingen i år 2020. DANVA finder indberetningen af to års costdrivere unødvendigt bureaukratisk, da det i år 2019 var muligt at lave en udmærket benchmarkingmodel med et års costdrivere. DANVA appellerer til, at Forsyningssekretariatet mindsker de administrative byrder, hvor det er muligt, da indberetningen og omkostningerne til håndteringen af den økonomiske regulering fortsat er stigende til trods for de politiske intentioner om det modsatte.
Delvis tilbagebetaling af tilslutningsbidrag
I forbindelse med forbrugernes alternative bortskaffelse af tag- og overfladevand er det muligt for forbrugeren at få refunderet en andel af tilslutningsbidraget. Dette skyldes at forbrugeren fremadrettet kun afleder spildevand, mens regnvand håndteres særskilt, fx på egen grund. Når vandselskabet refunderer denne del af tilslutningsbidraget, medfører det et tab for selskabet eftersom vandselskabets omkostning ikke reduceres tilsvarende. Dette skyldes, at omkostningen typisk er bundet via fysiske anlægsaktiver, som allerede er etableret og en lang række af omkostningerne til eksempelvis rensning af spildevand er faste omkostninger.
For at holde selskabet skadesløs i forbindelse med lokale løsninger på klimaudfordringer, bør det være muligt at få tillæg til omkostningen for det tilbagebetalte tilslutningsbidrag eller at vandselskabet kan modregne udbetalingen i de faktiske indtægter.
Efter DANVAs opfattelse er ovenstående ikke i strid med muligheden for ligeledes at få tillæg for tilbagebetaling af tilslutningsbidrag via supplerende investeringstillæg. Det supplerende investeringstillæg er dog ikke i sig selv fyldestgørende for at holde vandselskaberne skadesløse. Det skyldes, at det supplerende investeringstillæg først bliver muligt at opnå når selskabets samlede likviditet er utilstrækkelig.
Indberetning af adresser
Det er positivt, at angive en metode, der vejleder til, hvordan spildevandselskaberne kan opgøre antallet af adresser.
Teksten roder dog lidt rundt i ”Modtager spildevand fra”, ”samt adresser til tomme grunde”, ”adresser, der ikke er tilslutte skal videst muligt ekskluderes” og ”Alle adresser skal tælles med herunder en tom grund”. Det bør rettes, så det bliver tydeligt, at opgørelsen gerne må indeholde et mindre antal tomme grunde. Definitionen i tabel 1 bør udvides med en sætning til sidst: Det accepteres, at der indgå et mindre antal tomme grunde i opgørelsen.
DANVA mener det bør anføres, at der er metodefrihed til opgørelsen såfremt selskaber i forvejen har et system, der kan opgøre antal adresser i forsyningsområdet. Det er DANVAs opfattelse, at disse systemer ofte er mere præcise end Forsyningssekretariatets anførte opgørelse og når selskaberne evt. har et bedre system, de har lagt kræfter i, bør de naturligvis bruge dette. Dette bliver endnu mere aktuelt næste år, når vejledningen skal skrives for drikkevandsselskaberne.
Debiteret vandmængde spildevand
DANVA finder det tilfredsstillende, at Forsyningssekretariatet, efter flere års overvejelser, nu har taget branchens opfordringen til sig og valgt at følge branchens og Miljøstyrelsens definition på debiteret vandmængde for spildevandsselskaber.
Uddybende forklaring af IPOerne om beskyttelse af drikkevandressourcerne
Drikkevandselskaberne oplever et stigende behov for at beskytte drikkevandsressourcer efter den politiske aftale fra 2019 omkring en målrettet grundvandsbeskyttelse i de såkaldte boringsnære beskyttelsesområder (BNBO). Siden indberetningen til de økonomiske rammer for år 2021 har det været muligt at indberette omkostninger hertil som ikke-påvirkelige-omkostninger (IPO). DANVA anmoder Forsyningssekretariatet om en uddybning af indberetningsvejledningen, med en udførlig tydeliggørelse af, hvordan man lever op til dokumentationskravene for at få omkostninger til beskyttelse af drikkevandsressourcer indregnet som ikke-påvirkelige-omkostninger (IPO).
Indberetning af lånefinansiering
Vandselskaber skal fra i år indberette andelen af lånefinansiering af afsluttede anlægsinvesteringer i 2020, hvilket skal bruges til at analysere den kommende forrentningsramme.
DANVA finder at selve definitionen på de lån, der skal indberettes, er for restriktiv når den kun omfatter endelige lån. Selskaberne har således ikke mulighed for at indberette anlægsinvesteringer, der er finansieret med foreløbige lån, byggekreditter o. lign. til fastsættelsen af forrentningsrammen. DANVA imødeser derudover gerne, at der kommer mere klarhed omkring, hvordan interne lån kan inkluderes i analysen af sektorens lånefinansieringsgrad.
Det er vigtigt, at Forsyningssekretariatet er opmærksom på, at større anlægsinvesteringer ofte er cykliske og man derfor skal være varsom, når man analyserer låntagningsgraden baseret på et år. Dette er særligt udfordrende, når man ser på enkelt selskaber. DANVA er ikke bekendt med den konkrete anvendelse af data og det er derfor vanskeligt at kommentere på præcist, hvordan dataindsamlingen kan laves, så man får et retvisende billede, men DANVA bidrager gerne til det videre arbejde i det omfang det er relevant.
Periodevise driftsomkostninger
Vandselskaber har et behov for periodisk at oprense regnvandsbassiner og slammineraliseringsbede. Afhængigt af de tekniske omstændigheder opstår behovet for oprensning typisk ca. hvert 10. år, men i nogle tilfælde oftere eller sjældnere. Omkostningerne til oprensningerne er i regulatorisk henseende typisk håndteret som periodevise driftsomkostninger. Denne type omkostninger kan selskaberne ifølge reglerne i ØR-bekendtgørelsen søge om tillæg til, såfremt disse ikke allerede indgår i de økonomiske rammer.
Omkostningen skal ikke herudover indberettes særskilt i forbindelse med de årlige indberetninger. Derfor indgår omkostningen som en del af de faktiske driftsomkostninger (FADO).
Dette skaber efter DANVAs opfattelse en udfordring i relation til den regulatoriske benchmarking. Årsagen er, at omkostningerne afholdes periodisk blandt selskaberne og ikke påvirker det netvolumen, som i benchmarkingen skal afspejle selskabets aktiviteter(output) i løbet af et år. Dette medfører, at der indirekte potentielt sker en forvridning af den effektive front, som har en stor indvirkning på de individuelle effektiviseringskrav. Udsvingene i de faktiske omkostninger kan være store, således et selskab kan have betydelige omkostninger nogle år og stort set ingen i andre år.
På længere sigt kunne det være muligt at inkorporere oprensninger og øvrige periodevise driftsomkostninger på en retvisende måde i benchmarkingen, men indtil aktiviteten kan afspejles retvisende via netvolumen, mener DANVA dog, at disse omkostninger bør holdes ude af den omkostningsbase som indgår i benchmarkingen.
En mulig håndtering af denne udfordring kunne være at Forsyningssekretariatet gav selskaberne mulighed for at søge om omkostningerne til oprensninger som særlige forhold og dermed holde omkostningen ude af de omkostninger som indgår i benchmarkingen.
Nye investeringskategorier i POLKA og CAPEX-ark
Forsyningssekretariatet har udvidet POLKA- og CAPEX-arket med nye aktivkategorier for energiproduktion. Aktivkategorien Produktion på opgraderingsanlæg synes dog irrelevant, da der efter DANVAs opfattelse ikke findes spildevandsselskaber, der hverken ejer eller lejer opgraderingsanlæg. Spørgsmålene om at opgøre produktion af bionaturgas fra opgraderingsanlæggene finder DANVA ligeledes irrelevante.
Fusionsvejledning
DANVA finder det positivt, at Forsyningssekretariatet har udbygget vejledningen om fusion med indregning af ulønnet arbejdskraft, således at dokumentationskravet for at godtgøre omfanget af ulønnet arbejdskraft er blevet tydeligere.
Eventuelle spørgsmål til DANVAs høringssvar kan rettes til Niels Knudsen på tlf. 8793 3518 eller mail nk@danva.dk
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018