Forslag til direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau (NIS2)
Til Energistyrelsen
Dansk Vand- og Spildevandsforening (DANVA) takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. nyt NIS-direktiv.
DANVA vil gerne bidrage til at sikre forsyningsselskabernes informationssystemer, der er afgørende for forsyningssikkerheden samt de produkter og services, som vandselskaberne (vand- og spildevandsforsyninger) leverer til kunderne. Kritiske digitale systemer og data skal beskyttes effektivt.
DANVA mener overordnet set, at der skal være de lovgivningsmæssige rammer, der sikrer og understøtter, at danske virksomheder arbejder effektivt med informations- og cybersikkerhed – udfra en risikobaseret tilgang. DANVA finder, at udkastet til direktiv vil være med til at forbedre rammerne for informations- og cybersikkerhedsarbejdet i forsyningsselskaberne.
DANVA har i høringssvaret fokus på principielle og overordnerede forhold, der er afgørende for et velfungerende informations- og cybersikkerhedsarbejde i vandselskaberne samt forhold, der er vigtige for implementeringen i den danske vandsektor. Høringssvaret vil ikke gå i detaljer. Vi ser frem til at bidrage positivt til det lovgivningsmæssige og øvrige arbejde, som implementeringen af direktivet afstedkommer.
Det gældende NIS-direktiv og den danske implementering heraf angår vandforsyninger. Da der aktuelt ikke er angivet nogle vandforsyninger på NIS-bekendtgørelsens bilagsliste, er der i praksis ingen danske erfaringer med NIS-direktivet.
Databeskyttelsesloven (GDPR) har været medvirkende til, at der arbejdes mere systematisk og dokumenteret med informations - og cybersikkerheden. Derudover har selskabernes informations- og cybersikkerhedsarbejde dog ikke været reguleret.
Informations- og cybersikkerhedsarbejdet har med andre ord i høj grad været drevet af selskabernes bestræbelser på at sikre forsyningen og en effektiv drift. DANVA har lavet anbefalinger og arbejdet for at forbedre informations- og cybersikkerhedsarbejdet i sektoren.
Det faktiske omfang og praktiske indhold af det arbejde, som vandselskaberne kommer til at stå overfor ved NIS2, er meget svært at vurdere og er uafklaret - og afventer den nationale implementering. DANVA vil kraftigt understrege, at informations- og cybersikkerheds-indsatsen skal være passende og proportional i forhold til risikosituationen og omkostningerne.
Set i lyset af situationen har vandselskaberne naturligt et behov for løbende information, inddragelse og dialog fremadrettet.
Som noget nyt er spildevandsområdet – sammen med drikkevandsområdet - nu også omfattet. Da mellemstore og store selskaber bliver omfattet, vil en del danske vandselskaber blive omfattet af direktivet. Det er centralt, at der er krav om passende sikkerhedsforanstaltninger og rapporteringsforpligtelser, der sikrer vigtige og væsentlige samfunds-funktioner. Der skal være en risikobaseret tilgang til informations- og cybersikkerhedsarbejdet, hvilket vil betyde, at det typisk vil være vandselskaber af en vis størrelse, der bliver omfattet. I den forbindelse er det nødvendigt at erindre, at denne form for arbejde kræver stor viden og mange ressourcer.
Der er behov for yderligere uddybning af anvendelsesområdet, da det ikke er velbeskrevet, om en række micro- og små vandselskaber kan blive omfattet i visse situationer.
Det er afgørende, at der en ansvars- og rollefordeling, der sikrer implementeringen hos de selskaber, som indgår i det fremtidige arbejde. Direktivet er med til at sikre dels topledelsesforankring dels dokumenteret og risikobaseret informations- og cybersikkerhedsarbejde.
Det er også afgørende, at der etableres et frugtbart og velfungerende, dialogbaseret samarbejde mellem regulator, myndigheder og selskaberne. Samarbejdet bør tage udgangspunkt i selskabernes informations- og cybersikkerhedssituation.
Det tværsektorielle samarbejde bydes velkommen, da selskaberne kan lære meget af hinanden.
Proportionalitetsprincippet ved indgreb: I direktivet beskrives en række indgreb, som myndighederne vil kunne foretage overfor vandselskaberne. Tvangsindgreb bør kun anvendes, hvis mindre indgribende foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, og hvis indgrebet står i rimeligt forhold til formålet med indgrebet. Der skal også her være en risikobaseret tilgang.
Frister for afrapportering af hændelser: Fristerne for, hvornår hændelser skal afrapporteres, jf. artikel 20, bør genovervejes. Fx om fristen for rapporter efter en måned er praktisk mulig og fornuftig.
Der er behov for yderligere afklaring af hvilke omkostninger – direkte som indirekte – direktivet vil afstedkomme for vandselskaberne. For mellemstore og store selskaber kan det forventes, at der vil ske en stigning i udgifterne til IKT-sikkerhed primært i de første år efter indførelsen af den nye NIS-ramme. De vandselskaber, der som følge af den nye lovgivning må afsætte ressourcer og økonomi hertil, bør kompenseres, så de samfundsvæsentlige selskabers kunder ikke straffes økonomisk og ressourcemæssigt.
I en dansk kontekst giver det mening, at sammenhængen med den økonomiske regulering for vandsektoren overvejes, således at selskaberne sikres omkostningsdækning.
Erfaringer, indsamlede data, informationer og viden skal deles til gavn for forsyningsselskaber m.fl. Selskaber bør, på en nem måde, kunne videndele information og viden om cybersikkerhed, herunder trusler, på en sikker måde – uden at selskaberne herved kompromitteres. De nationale myndigheder/organisationer skal have en stor rolle i den forbindelse.
Det anses også for vigtigt, at der løbende tages yderligere initiativer, der skaber gode vilkår for at forbedre informations- og cybersikkerheden. Fx initiativer som krav til leverandører, udarbejdelse af best-practices, vejledninger og guider mv.
DANVA vil anbefale, at der er fortrolighed og en så stor åbenhed som muligt mellem parterne. Dette vil kunne danne et godt udgangspunkt for at parterne - samlet – kan arbejde effektivt med at forbedre informations- og cybersikkerheden.
Det er vigtigt, at det videre arbejde bliver planlagt, og at det sikres, at vandselskaberne og DANVA kan bidrage tidligt i arbejdet, og at der er den fornødne tid til arbejdet.
DANVA står naturligvis til rådighed for en uddybning eller yderligere diskussion af indholdet.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018