Høringsvar vedr. Indberetningsvejledning til TOTEX-benchmarking
Til Forsyningssekretariatet
Indledningsvist vil DANVA gerne anerkende Forsyningssekretariatet for en let forståelig og gennemarbejdet vejledning vedrørende indberetning til benchmarkingen. Der er dog centrale punkter i relation til indberetning af data, hvor DANVA mener, at Forsyningssekretariatet kunne ændre sin praksis med fordel for både sekretariatet selv og for de indberettende selskaber. Primært er DANVA uforstående overfor, at Forsynings-sekretariatet fordobler indberetningen af costdriver-data. Det øger de administrative byrder for selskaberne væsentligt, uden at der efter DANVAs vurdering er behov for ændringen.
DANVA finder det problematisk og unødvendigt, at Forsynings-sekretariatet pålægger vandselskaberne væsentligt øget administration ved at stille krav om indberetning af to års costdriver-data. Dette skyldes, at selskabernes systemer oftest er opsat til årlige indberetninger, ligesom medarbejderudskiftning og manuelle korrektioner fordyrer processen, når der skal indberettes data fra forskellige regnskabsår. Den øvrige indberet-ning (til de økonomiske rammer) relaterer sig ligeledes til det seneste års omkostninger og indtægter.
I forbindelse med Vandsektorlov II var det en tydelig hensigt, at der var behov for administrative lettelser. Derfor blev det blandt andet vedtaget, at vandselskaberne kun skal indberette benchmarkingdata til Forsynings-sekretariatet hvert andet år for henholdsvis vand og spildevand. Den administrative lettelse ved denne ændring bliver imidlertid til en øget byrde, når Forsyningssekretariatet forlanger to års data hvert andet år. Det er rimeligvis ikke hensigten med de nye regler, at de administrative omkostninger skal øges.
Ligesom det er tilfældet for spildevandsselskaberne i år, var det for drikkevandsselskaberne i fjor, to år siden man sidst gennemførte benchmarkingen. For drikkevandsselskaberne fandt Forsynings-sekretariatet det fyldestgørende, at benchmarkingen var baseret på det seneste års data (2017). At basere benchmarkingen på ét års data er ifølge DANVA ligeledes hensigten med reglen om at benchmarke hver forsyningsart hvert andet år.
DANVA er enig i, at det i forhold til opgørelsen af omkostninger, er nødvendigt at ind-samle data for gennemførte investeringer fra hvert af de forudgående år, for at kende de totale afskrivninger. Det vil dog fremadrettet være administrativt lettere at indsamle gennemførte investeringer årligt, sammen med den øvrige indberetning til økonomiske rammer. DANVA foreslår derfor, at Forsyningssekretariatet gør det muligt, at selskaberne kan indberette investeringer hvert år, sammen med de krævede revisorpåtegninger. Således at selskaberne kan afslutte årets indberetninger til Forsyningssekretariatet, kort tid efter årsregnskabet er udarbejdet.
Det er DANVAs opfattelse, at Forsyningssekretariatet frygter, at selskaberne får mulighed for at spekulere i eller at ”game” bench-markingen, ved at forskyde eller hæve omkostningerne for at undgå effektiviseringskrav.
Generelt er Forsyningssekretariatets benchmarkingmodel dog ikke sårbar over for spekulation eller årlige udsving i omkostningsniveauet. Dette skyldes, at selskaberne benchmarkes på deres indtægtsramme og ikke deres faktiske omkostninger. Det er med andre ord ikke muligt direkte at påvirke sit effektiviseringskrav ved at ændre sit omkostningsniveau.
Den eneste afvigelse fra dette gælder for superefficiente selskaber og frontselskaber, som ikke får sit effektiviseringskrav fra benchmarkingen, men i stedet baseret på deres omkostninger i et enkelt år. Sidstnævnte problem omfatter et ganske begrænset antal selskaber og løses ikke ved ændringer i benchmarkingen, da det ikke er herfra selskaberne får sit effektiviseringskrav. Kun frontfastsættelsen påvirkes af udsving i omkostningsniveauet. Det er dog usandsynligt, at selskaberne vil have mulighed for at ”game” reguleringen ved at forskyde omkostninger mellem årene, da det vil kræve, at samtlige selskaber deltager i dette spekulationsspil.
Hertil kommer, at alle selskaber, hvis reelle omkostningsniveau ligger over den påvirkelige del af indtægtsrammen, ikke vil have incitament til at deltage heri. Alle selskaber har således ikke incitament til at spekulere, hvorfor problemet selv teoretisk er meget begrænset. Desuden vil spekulation i det nødvendige omfang resultere i systematiske udsving i omkostningerne fra år til år. Forsyningssekretariatet har disse oplysninger på årlig basis og kan, hvis en sådan systematisk tendens mod forventning viser sig, ændre benchmarkingen til to års data.
Det er tydeligt, at incitamentet til at øge sine omkostninger kommer fra, at der gives krav til fuldt effektive selskabers rammer og ikke fra, at benchmarkingen er baseret på et års data. De reelle problemer med et års data ligger i udsving i fronten og dette håndteres via Forsynings-sekretariatets udvidede kvalitetssikring af frontselskaber. Der er således efter DANVAs vurdering ikke proportion mellem selskabernes administrative omkostninger til at indsamle to års costdriver-data og gevinsten herved. Dette gælder særligt, da man politisk tydeligt ønsker afbureaukratisering.
DANVA indgår meget gerne i en dialog om ovenstående, da den øgede indberetningsbyrde medfører væsentlige omkostninger for vand-selskaberne.
Flere selskaber har i tidligere års benchmarking fået godkendt omkostninger til særlige forhold, som benchmarking-modellen ikke har taget højde for. Selskaberne kan på denne baggrund have en forventning til, hvordan den kommende benchmarkingmodel potentielt set kan komme til at se ud. Selskaberne kan dog af gode grunde ikke søge samtlige særlige forhold, inden den endelige benchmarkingmodel er offentliggjort. Det bør således fremgå af vejledningen, at muligheden for at indberette særlige forhold ikke udløber med den øvrige indberetnings-frist til benchmarkingen d. 15. april.
I vejledningens beskrivelse af særlige forhold, gøres der særskilt opmærksomt på infrastrukturomlægninger, som kan medføre dobbelt-afskrivninger i benchmarkingen, hvilket korrigeres med særlige forhold. DANVA gør i denne henseende opmærksom på, at også mange andre typer investeringer skyldes rammevilkår, hvilket kan skabe dobbelt-afskrivninger i benchmarkingen. Eksempelvis forureninger af grundvandet kan tvinge selskaber til at lukke boringer eller vandværker. Det vil være hensigtsmæssigt at udbygge beskrivelsen i vejledningen på dette punkt.
Øvrige aktiver er en betegnelse, som dækker over aktiver, der ikke har en retvisende plads i det pris- og levetidskatalog (POLKA), som CAPEX-indberetningen er bygget op omkring. Aktiver som tidligere er ind-berettet i kategorien øvrige aktiver, fremgår nu i indberetningen som standard, som værende indberettet et andet sted i CAPEX. Eftersom aktiverne oprindeligt er endt i kategorien ’øvrige aktiver’, skal de med stor sandsynlighed blive der. Det vil være mere hensigtsmæssigt og forventeligt minimere antallet af fejlindberetninger, hvis aktiverne som standard er inkluderet i indberetningen og, selskaberne således aktivt skal fjerne aktiverne, hvis de indberettes et andet sted i CAPEX-indberet-ningen.
Forsyningssekretariatet nævner i vejledningen, at det ikke er muligt at sammenligne de indberettede data med tidligere indberetning grundet revisionen af OPEX. Det er DANVAs overbevisning, at det er muligt at sammenligne stort set alle de indberettede data, i dét ændringerne primært består af sammenlægning af de underliggende forhold. Selskabernes mulighed for at se seneste indberettede data er i høj grad med til at minimere fejlindberetninger.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018