Et styrket akut beredskab skal sammen med forebyggende initiativer værne Vejle imod oversvømmelser, som byen er særligt sårbar over for på grund af sin beliggenhed. Vejle Spildevand er kommunens primære partner
Regner HansenSkarpe sving på vandløbet er rettet ud. Sandbanker er fjernet. Et sandfang er ved at blive etableret ved hjælp af et par kolossale gravemaskiner, så sandkorn i vandet opsamles. Aktiviteterne foregår i midtbyen i Vejle. Formålet er at forbedre vandgennemstrømningen i Omløbsåen. Det bliver samtidig undersøgt, om det er muligt at forhøje brinkerne langs åen.
Omdannelsen af Omløbsåen er et af flere initiativer, der skal mindske sårbarheden over for oversvømmelser i Vejle som følge af ekstremregn og stormflod. Det fortæller Annette Bonde, som under en gåtur fremviser og fortæller om foranstaltninger til at imødegå store vandmasser. Annette Bonde er såkaldt højvandsvagt i Teknik & Miljø i Vejle Kommune.
Navnet Vejle er afledt af olddansk og betyder vadested. Byen ligger inderst i Vejle Fjord og for enden af Grejs Å- og Vejle Å-ådalene. Der har været gentagne oversvømmelser. Når det gælder åerne, volder især Grejs Å problemer, og det er i perioder med kraftig, langvarig regn. Grejs Å er nemlig smal og meget stejl, og den leder derfor hurtigt vand fra oplandet ned til byen. I tilfælde af stormflod er det vand fra havet, nærmere betegnet Vejle Fjord, der presser sig på inde i midtbyen. Vejle blev tilbage i 2011 udpeget blandt landets første risikoområder med hensyn til oversvømmelser. Vejle Kommune har siden iværksat projekter, der skal beskytte byen mod vandet. Kommunens primære partner er Vejle Spildevand
Annette Bonde beskriver, hvad der har været godt og skidt i Vejle Kommunes hidtidige arbejde med at forebygge og afhjælpe oversvømmelser:
Hvad har fungeret tilfredsstillende?
”Vi har beredskabsplaner, hvor vi på et antal action cards har beskrevet måder at reagere på i en række mulige situationer i forbindelse med en oversvømmelse. Hvad gør vi, hvornår gør vi det, hvem gør det? Det er ned i detaljer. Alle implicerede kender indholdet og deres
egen rolle. Efter hver hændelse gennemgår vi, om der er behov for at lave justeringer. Det har også været en fordel, at vi råder over fagfolk med viden teknik samt om natur og miljø, når projekterne om slusen, pumpestationen, fordelerbygværk og åer skulle udarbejdes.”
Hvad har I lært?
”Det er afgørende med klare aftaler mellem aktørerne. Der skal også være tydelige kommunikationsveje. I mange tilfælde er det nødvendigt at gå via højvandsvagten, som fører log og ved, hvad der er aftalt. Desuden har vi efter seneste oversvømmelse etableret en strategisk beredskabsgruppe, der går på tværs af forvaltninger. For eksempel har en af forvaltningerne ansvaret for seniorer, handicappede og social- og psykiatriområdet og kan hjælpe med at lokalisere sårbare borgere i oversvømmede områder.”
Hvordan er samarbejdet med forsyninger om opgaven?
”Vi har haft et rigtig godt og tæt samarbejde med Vejle Spildevand, blandt andet om slusen. Vi har også haft samarbejde med Trefor. Begge er partnere i oversvømmelsesberedskabet. Begge forsyninger er også med i en tværgående vandgruppe, som vi har etableret for at indsamle og vurdere gode ideer fra borgerne, der bliver offentliggjort i et katalog. På den måde bliver også borgernes erfaringer taget med videre.”
Omløbsåen har derfor fået flere funktioner: Annette Bonde viser, hvordan der er etableret et fordeler bygværk, hvor Grejs Å deler sig i Omløbsåen og den mindre Mølleåen.
Der er skotter til at regulere vandmængderne mod Omløbsåen. Hensigten er at føre vandet hurtigt og direkte til slusen med tilhørende pumpestation, der er etableret ved Omløbsåens møde med Vejle Å i den anden ende af midtbyen. Reguleringen sikrer også, at de to åers kapacitet udnyttes fuldt ud.
Annette Bonde forklarede under et tidligere stop, at slusen med to sluseporte beskytter midtbyen mod oversvømmelse ved ekstremt højvande i Vejle Fjord. Pumpeanlægget pumper vand, der kommer fra Grejs Å via Omløbsåen over i den bredere Vejle Å. Omkring slusen er digerne langs Vejle Å forhøjet. De tekniske anlæg har en samlet pris på cirka 45 millioner kroner, heraf er over to tredjedele betalt af spildevandstaksterne. Der er tænkt på rekreative formål og naturhensyn som led i vandhåndteringen. Der er lavet nye byrum med opholdssteder ved åerne. Og der er lavet passager, der gør det muligt for blandt andet havørred at vandre opstrøms.
Sluse- og pumpeanlæg kan klare en vis mængde. For at øge beredskabet bliver der etableret områder med vandparkering i oplandet til Grejs Å-systemet. Det foreløbige mål er at kunne forsinke 170.000 kubikmeter vand. Omkring en tredjedel er på plads, og der er indgået aftale om yderligere over en tredjedel. Med henblik på stormflodshændelser er der ved at blive lavet ekstra kystsikring hele vejen rundt om havnen i Vejle.
Målet er, at Vejle kan modstå en vandstand på 2,5 meter over daglig vande. Det svarer til en 100-årshændelse i 2100. Klimaændringer illustrerer behovet. Annette Bonde fortæller, at den årlige nedbør i Vejle Kommune i 2023 og 2024 var en halv gang over det generelle årsgennemsnit. Hertil kommer, hvad havvandsstigning kombineret med hyppigere og kraftigere stormvejr gør ved vandstanden i Vejle Fjord. Foranstaltningerne har allerede vist deres værd. Siden sluse- og pumpeanlægget blev indviet i 2016, har slusen været aktiveret 37 gange. 32 af de 37 gange har systemet været med til at afværge oversvømmelse.
Annette Bonde fortæller om det akutte beredskab i Vejle Kommune, at en såkaldt højvandsvagt overvåger vandstanden i vandløbene og her får hjælp af en avanceret styring, der kombinerer særlige vejrdata fra DMI og computersimuleringer til at skaffe mere præcise prognoser. Vejle Kommune videregiver data til de øvrige indsatspartnere i en højvandsgruppe. Foruden Vejle Spildevand er det Vejle Brandvæsen, Materielgården samt Trefor, som står for drikkevands- og elforsyning. Annette Bonde oplyser om drikkevand, at der ikke er noget vandværk inde i byen at skulle værne om. De forebyggende foranstaltninger, sikringen og det akutte beredskab er baseret på kommunens risikostyringsplan. Kommunen har fokus på at beskytte infrastruktur, veje, elforsyning, kulturelle værdier og andet fælles. Annette Bonde understreger, at det er grundejernes ansvar at sikre deres ejendom mod oversvømmelser. Hun udpeger under gåturen eksempler på, at grundejere har lavet gode beskyttende tiltag. Men hun viser også flere steder, hvor grundejere kunne udrette mere
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018