
Skal jeres PULS-data være både korrekte, komplette og klar til kvalitetssikring?
Thomas SørensenMiljøstyrelsen, Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV) og DANVA inviterer igen i år til et fælles webinar om årets kvalitetssikring og dataindberetning af regnbetingede udløb (RBU) og renseanlægsdata i punktkildedatabasen PULS.
Webinaret er målrettet de medarbejdere i spildevandsselskaber og kommuner, der har ansvaret for den årlige indberetning og ajourføring i PULS – og som vil være sikre på, at både metoder og registreringer er på plads inden deadline.
Både i aftalen ”Aftale om et grønt Danmark” og i regeringsgrundlaget fremgår det, at der skal indføres en afgift på overløb fra fælleskloak – og det ser nu ud til, at den kan blive indført i løbet af 2026. Afgiften forventes baseret på data i PULS, og derfor er det i alles interesse, at PULS-data er opdaterede og så retvisende som muligt.
Bemærk: Afgiftsdiskussionen indgår ikke i webinaret – fokus er på korrekt indberetning, kvalitetssikring og metode.
For tilmelding skriv til Thomas Sørensen, ts@danva.dk
Send gerne spørgsmål på forhånd til ts@danva.dk, så oplægsholderne kan tage dem med i gennemgangen.
Webinaret zoomer ind på de områder, hvor flest typisk får spørgsmål – og hvor kvaliteten af data gør en konkret forskel:
Dagsorden
Oplægsholdere:
Skriv til Thomas Sørensen, ts@danva.dk
Send gerne spørgsmål på forhånd til ts@danva.dk, så oplægsholderne kan tage dem med i gennemgangen.

Se den samlede oversigt over udledninger for 2024 i netop udgivet punktkilderapport 2024.
PULS er det nationale system, hvor spildevandsselskaber indberetter data om udledninger fra renseanlæg og regnbetingede udledninger. Efter en ændring i spildevandsbekendtgørelsen i sommeren 2024 har Miljøstyrelsen fået mulighed for at bede spildevandsselskaber om at indrapportere data direkte til PULS – tidligere gik data via kommunerne.