Det nordsjællandske selskab er blandt de vandselskaber, der skal indrapportere et bæredygtighedsregnskab i henhold til nyt CSRD-direktiv fra EU. Det skal ske fra 2026, så fra 1. januar 2025 skal Novafos være klar. Selskabet er godt i gang med arbejdet, der både rummer velkendt og nyt.
Jesper WithNovafos ser de nye EU-krav om bæredygtighedsafrapportering som en udvidelse af de nuværende krav i årsregnskabsloven til ESG-rapportering. Sådan én foretager selskabet allerede, så man starter ikke forfra. Alligevel skal der sættes kræfter ind, for den nye afrapportering bliver mere omfattende og handler om andet og mere end økonomi.
”Da vi hørte om, at noget nyt var på vej, tog vi en snak med vores revisor PWC. Vi indgik så en aftale med PWC i februar i år om at lave en GAP analyse, der er en modenhedsanalyse. Den har vi kørt i et intenst forløb fra april og frem til september med fokus på, hvilke af de mange punkter der er relevante og væsentlige for os,” fortæller Bo Lindhardt, der er vicedirektør og vandchef i Novafos.
CSRD-afrapporteringen indebærer 1100 datapunkter. Derfor bliver det også italesat af mange virksomheder som en stor opgave. Bo Lindhardt vurderer dog ikke, det er så stort, at man knækker halsen på det. Og han ser det som positivt, at EU er ambitiøse i forhold til at lave en fælles model for, hvordan man afrapporterer, så det er med til at drive en bæredygtighedsudvikling.
”Vi får en ramme og et mere fælles og standardiseret sprog for afrapporteringen. Man kan sige, at vi går fra verdensmål til ESG-mål. Når først vi har afrapporteret det første år, tror jeg det går nemmere. Vi har trods alt arbejdet længe med afrapportering om miljø og bæredygtighed. På ledelsesområdet har vi et ledelsessystem, hvor vi HAR defineret mål, og vi har en handleplan. Så den nye afrapportering bliver version 2.0 af det ledelsessystem, vi allerede har,” siger Bo Lindhardt.
Man får et fælles europæisk sprog for afrapportering af performance. I forvejen er vandsektoren bl.a. udsat for performance benchmarking fra Miljøstyrelsen. Det indebærer fx tal for, hvor mange prøver man tager, og hvor mange overskridelser man har.
Bo Lindhardt henviser til, at Novafos allerede har en række certificeringer efter flere standarder. Det gælder bl.a. ISO-ledelsessystemerne 9001, 14001, 22000, 27001, 45001 og 49001. Samtidig har selskabet arbejdet med sit klimaaftryk og indberetter sine beregnede udledninger af CO2 fra vand og spildevand til Miljøstyrelsen i henhold til Paris-modellen. Der skal dog meget mere til, hvis de samlede udledninger skal måles, klassificeres og verificeres af en ekstern rådgiver. Når man udregner det totale CO2-aftryk for et produkt eller en hel virksomhed, benytter man en internationalt anerkendt model, der opdeler de forskellige typer af aftryk i tre kategorier - Scope 1, 2 og 3. Under Scope 1 hører udledninger på selve virksomheden fra aktiviteter, man selv kontrollerer. Under Scope 2 hører elforbrug, elvarme og fjernvarme.
”Scope 3 er den ”frivillige” kategori, som ofte er den, der er sværest at gøre noget ved, fordi det bl.a. dækker over aktiviteter, man ikke selv er herre over. Vi har arbejdet meget med at kortlægge den, fordi det er mest kompliceret og har et altafgørende CO2-aftryk,” siger Bo Lindhardt.
Han afventer GAP analysen for at få klarhed over, hvad Novafos mangler og skal have sat i system. Analysen vil pege på de områder, der er væsentlige for selskabet. EU har taget skridtet videre og forlanger, at man ser på såkaldt dobbelt væsentlighed.
”Her skal vi forholde os til, hvordan omgivelserne påvirker os, og hvordan vi påvirker andre. Men da vi allerede har 9000- og 49000-certificeringer, så vil jeg mene, at vi allerede har kortlagt de væsentligste interessenter. Derfor skal vi nu lave en interessentanalyse. PWC har i forvejen udviklet en stringent metode til at vurdere væsentlighed af alle parametre. Det er en hjælp, for det kan godt være en abstrakt øvelse,” siger Bo Lindhardt.
Man har etableret en projektgruppe med deltagelse af folk fra ledelsen og fra økonomiafdelingen. Der skal så knyttes kommunikationsfolk på, da man skal kunne formulere ambitionsniveauet for slutproduktet i form af årsrapporten. Der skal samtidig leveres en bæredygtighedsrapport, som omverden kan læse og forstå.
”Det bliver spændende at se, hvor godt vi opfylder de forskellige parametre. Hvor mange af de 1100 punkter, der har dobbelt væsentlighed, og som vi derfor skal forholde os til, er endnu uklart. Men tankegangen med, at man skal identificere det væsentlige, risici og handlemuligheder og dernæst afrapportere, ligger i mange af de eksisterende standarder. Det nye er, at der kommer skærpede krav til, hvilket niveau vi gør det på. Nogle peger på, at det virker stort og bureaukratisk. Ja, måske, men alle virksomheder skal påtage sig et samfundsmæssigt ansvar. Skal vi KUN levere vand og spildevand og så være ligeglade med, hvordan vi påvirker omgivelserne, ELLER skal vi levere på den mest bæredygtige måde?” spørger Bo Lindhardt.
Men giver måden at arbejde med delelementer det rigtige output, så risikobilledet faktisk bliver det, som man intuitivt oplever? Novafos har længe opsat målsætninger og mål, men driften har man fx aldrig formuleret mål for. Ud over at høj forsyningssikkerhed altid har været i fokus, hvordan måler man det så? Lykkes man faktisk med 100% udpumpning fra vores vandværker? Og hvordan måler man høj service?
”Hvordan transformerer vi formuleringer fra vores strategi til noget målbart på et parameter, som medarbejderne kan se sig selv i? Her kunne forbrugerafbrydelsesminutter måske bruges som parameter for, hvor godt vi leverer en basal ydelse. Men der er meget at arbejde med det næste halvandet års tid, så vi er klar i 2025,” siger Bo Lindhardt.
Både CSRD-direktivet og EU´s taksonomi-forordning skal gøre det sværere at lave greenwasching. De to elementer spiller sammen. Ifølge Bo Lindhardt matcher Novafos i bund og grund de ønsker, der ligger fra EU. Virksomheder skal kunne overbevise omverdenen, herunder kunderne, om at deres afrapportering er valid. Man skal sikre sig, at underleverandører leverer i henhold til det, man har aftalt.
”Scoopet i CSRD og taksonomien er, at man kan blive gradvist mere grøn over tid. Man afrapporterer efter nogle krav, som så kan skærpes løbende. Når man så når 2050, skal alle gerne være grønne,” siger Bo Lindhardt.
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018