Alle medarbejdere og bestyrelsen var en del af processen, da KLAR Forsyning skulle udvikle en bæredygtighedsstrategi. Inddragelsen skal skabe ejerskab og tydelighed i arbejdet med bæredygtighed.
Sara ElsvorHvordan kommer man egentlig i gang med at arbejde med bæredygtighed? Et begreb der kan være en uhåndgribelig størrelse for mange.
Det spørgsmål stillede KLAR Forsyning sig selv, før de indledte arbejdet med at udvikle en strategi for bæredygtighed.
”Da vi i KLAR Forsyning skulle i gang med at arbejde med bæredygtighed, var noget af det vigtigste for os, at vi fik gjort begrebet til noget konkret. Vi ville have en strategi, der gjorde det tydeligt for alle, hvordan vi i KLAR Forsyning arbejder med bæredygtighed. Vi ville have klare mål og klare handleplaner og initiativer. I starten var vi usikre på, hvordan vi skulle gribe det an, men så kom vi i kontakt med Rambøll, der forstod vores vision”, forklarer Line Wilchen Hollesen, der er adm. direktør i KLAR Forsyning.
Rambøll blev hyret ind til at hjælpe med processen, hvor både medarbejdere og bestyrelsen spillede en vigtig rolle.
Første skridt blev at afholde en virksomhedsdag, hvor emnet var bæredygtighed.
Dagen havde til formål at udbrede viden om bæredygtighed til medarbejderne og samtidig indhente deres input til, hvilke temaer, de mente, der skulle arbejdes videre med.
”Det var vigtigt for os, at medarbejderne blev inddraget, da vi tror på, at inddragelse er med til at give ejerskab over strategien. Ved at medarbejderne er med i strategiprocessen, bliver tankerne bag strategien også meget tydelige for alle. Derudover har de også deres faglighed at byde ind med, så de har rigtig mange værdifulde input”, forklarer Line Wilchen Hollesen.
Resultatet af virksomhedsdagen blev, at medarbejderne havde udpeget nogle bæredygtighedstemaer, som de vurderede ville være mest relevante at arbejde videre med.
Efterfølgende blev der holdt en temadag i bestyrelsen, hvor medarbejdernes input indgik. På temadagen lagde bestyrelsen sig fast på fire temaer, som har førsteprioritet i de kommende år, og samtidig besluttede de ambitionsniveauet for hvert tema.
Da først temaerne og målsætningerne var besluttet, fulgte en afgørende del af processen, hvor aktiviteterne, der skal realisere KLAR Forsynings målsætninger, skulle defineres.
Til det formål blev der nedsat fire arbejdsgrupper bestående af både medarbejdere og ledere, der havde til opgave at udpege de aktiviteter og projekter, der skal understøtte strategien samt prioritere indsatserne efter forventet gevinst.
”Hele processen har sikret os, at vi står tilbage med en meget konkret strategi. Den gør det helt tydeligt, hvad vi gerne vil opnå samt hvilke indsatser, vi vil sætte i søen for at komme i mål”, fortæller Line Wilchen Hollesen.
Strategien er båret af ønsket om, at der skal handles her og nu, og de valgte temaer og tilhørende aktiviteter, er alle tæt knyttet til KLAR Forsynings kerneopgaver.
De fire temaer er energineutralitet og grøn energi, nedbringelse af udledningen af drivhusgasser, fokus på reduktion i anlægsprojekter samt øget bæredygtighed inden for drikkevand- og spildevandsområdet.
”Vi mener, at det er vigtigt, at vi kommer i gang med at handle nu og her, og vi har udpeget de fire temaer samt projekter og aktiviteter, hvor vi vurderer, at vores indsats kan gøre den største forskel. Vores bæredygtighedsstrategi er bygget op om nogle meget konkrete mål med tilhørende handleplaner. Det har været en balancegang at lave ambitiøse mål, der samtidig er realistiske, men jeg synes, at vi er landet et godt sted”, siger Line Wilchen Hollesen.
KLAR Forsyning har blandt andet som målsætning at være energineutrale og klimapositive på drikkevands- og spildevandsområdet i 2030.
I strategien er der udpeget i alt 15 aktiviteter. Aktiviteterne er prioriteret alt efter, hvad der vurderes at have den største effekt, og de første syv sættes i gang allerede i år.
Aktiviteterne er inddelt i første- og andenprioritet, og i alt fem aktiviteter har førsteprioritet i 2023.
Her vil KLAR Forsyning afdække muligheder for samt bæredygtighedsfordele ved at:
”Hele strategien er bygget op omkring en vurdering af, at det er i forbindelse med vores kerneopgaver, at vi skal indtænke bæredygtighed. Det er her, at vi kan gøre den største forskel for miljøet, og jeg har store forventninger til resultaterne af de aktiviteter, vi begynder at arbejde med allerede i år”, udtaler Line Wilchen Hollesen.
Arbejdet med at udvikle en model for, hvordan man vurderer og indtænker bæredygtighed i anlægsprojekter, er godt i gang.
Målet er her, at KLAR Forsyning i 2025 baserer valg af anlægsprojekter, tekniske løsninger og leverandører for udvalgte projekter på blandt andet materialeforbrug og udledning af drivhusgasser.
Første skridt har været at fastlægge CO2-udledningen i udvalgte afsluttede projekter og derefter kortlægge, hvordan udledningen har fordelt sig mellem materialer, transport, dieselforbrug og strømforbrug i de enkelte projekter.
KLAR Forsyning arbejder nu videre med at analysere på flere af deres afsluttede projekter for yderligere at styrke validiteten af deres kortlægning.
Resultaterne viser indtil videre, at der ikke er den store forskel i den samlede CO2-udledning i de fire projekter, der udleder et sted mellem 17 og 22 ton pr. 1 mio. investeret kr.
Der er til gengæld stor forskel på, hvor CO2-udledningen stammer fra.
”Vi har nu evalueret på fire meget forskellige anlægsprojekter, og vi kan konstatere, at det er meget forskelligt fra projekt til projekt, hvad der er kilden til den største CO2-udledning. I nogle projekter er det de materialer, der bruges, mens det i andre projekter er dieselforbruget, der er den store CO2-synder”, forklarer Bettina Precht Simonsen, der er projektleder i KLAR Forsyning og sammen med projektleder Anders Valentin udgør den projektgruppe, der er nedsat til at udvikle en model, der gør det muligt at vurdere bæredygtighed i anlægsprojekter.
Det er helt naturligt, at den største CO2-kilde vil variere fra projekt til projekt, da der i nogle projekter skal nedlægges flere kilometer af store betonrør, mens der i andre projekter i højere grad skal graves ud til bassinløsninger, hvor for eksempel bortkørsel af jord medfører et højt dieselforbrug.
For projektgruppen består arbejdet nu i at færdigudvikle den model, der skal gøre det muligt allerede i opstartsfasen at vurdere CO2-udledningen og kortlægge, hvor kilden til udledningen stammer fra.
”Når modellen ligger klar, bliver det muligt for os at udføre en grundig vurdering i samtlige af vores anlægsprojekter allerede i opstartsfasen. Når vi kender kilden til CO2-udledningen, har vi også mulighed for at vurdere, om og hvordan vi kan reducere udledningen”, siger Anders Valentin, der uddyber, at det ikke altid er muligt at vælge den mest bæredygtige løsning, da der også er aspekter som forsyningssikkerhed, økonomi og udbudsregler, som man bliver nødt til at tage i betragtning.
”Vi skal selvfølgelig stadig følge alle reguleringer og regler på området, men med den nye model får vi et værktøj, der gør os i stand til at kortlægge og reducere CO2-udledningen, hvor vi har mulighed for det, og vi er slet ikke i tvivl om, at det vil gøre en stor forskel på sigt. Vi har stadig et stort stykke arbejde foran os, for det er meget komplekst at indarbejde bæredygtighed i store anlægsprojekter, men jeg synes, at vi allerede er godt på vej”, siger Anders Valentin.
Artiklen er udgivet i DANSKVAND oktober under temaet "Det bæredygtige vandselskab"
Læs DANSKVAND her
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018