Et nyt bæredygtighedsdirektiv fra EU rummer en række forpligtelser og dokumentationskrav til virksomheder, der skal gøre dem gradvist mere bæredygtige. Direktivet skal føre til fælles standarder og større transparens og samtidig understøtte målene i EU´s Green Deal
Jesper WithDet nye bæredygtighedsdirektiv fra EU - kaldet Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) - stiller krav om rapportering for mange større danske virksomheder allerede i årsregnskabet for 2025. Det betyder, at de skal være klar 1. januar 2025. Børsnoterede selskaber skal være klar allerede fra 2024.
”Hvor travlt de har afhænger bl.a. af, om de allerede har erfaring med fx CO2-regnskab specifikt og ESG-rapportering generelt. Hvis de fx allerede har arbejdet med CO2-rapportering for scope 1, 2 og 3, vil de have nogle forhold på plads allerede. Men CSRD sætter den grønne rapportering flere gear op og kommer til at
udfordre en række vandselskaber i forhold til både dybden og bredden i miljørapporteringen”, siger Mads Østerby, der leder Rambølls arbejde med CSRD i Danmark. Rådgivningsvirksomheden hjælper en lang række offentligt og privat ejede virksomheder med at få styr på, hvad der skal til, for at de kan leve op til CSRD-direktivet.
Han oplever, at mange i forsyningssektoren vurderer, at S og G (i ESG-rapporteringen) vil fylde meget mere. Der ligger fx krav i direktivet om at have politikker for egen arbejdsstyrke, et øget fokus på sin leverandørkæde samt overvejelser om, hvordan man interagerer med sit lokalsamfund og sine kunder. På mange punkter har virksomhederne enten ikke nogen klar politik for disse områder, eller de har ikke dokumenteret og afrapporteret, hvad de gør.
”Men jeg hører samtidig, at flere ser det her som en mulighed for at tage et skridt opad i forhold til at blive mere bæredygtige. Klarhed over ens styrker og mangler er en forudsætning for at kunne sætte ind de rigtige steder,” siger Mads Østerby og fortsætter:
”Det vigtigste i det her er, at EU-Kommission og EU-Parlament ønsker, at et bæredygtighedsregnskab skal helt op i topledelsen og ligge på linje med det finansielle regnskab. Skrappe krav til afrapportering af bæredygtighed skal gøre, at det bliver tænkt ind i alt en virksomhed foretager sig. Det skal give mere transparens og rette fokus og kapital mod grønne investeringer samt gøre det sværere at foretage greenwashing. Dette har også en klar sammenhæng til den nye EU Taksonomi.”
Under CSRD-direktivet ligger de såkaldte ESRS´er, der er rapporteringsstandarder. De dikterer, hvad man skal gøre, for at overholde CSRD-kravene. ESRS’erne indeholder fx 10 emnespecifikke standarder inden for miljø, social bæredygtighed og governance. I standarderne findes samtidig 84 oplysningskrav og mere end
1.100 datapunkter.
”Her kommer det nye koncept 'dobbelt væsentlighed' ind. Virksomhederne skal foretage en analyse af, hvilke miljømæssige og sociale påvirkninger deres aktiviteter har. Samtidig skal de foretage en analyse af, hvilke finansielle risici og muligheder ESG-agendaen påfører virksomhederne. Det, som er væsentligt, fra enten et påvirkningsperspektiv eller et finansielt perspektiv, skal virksomhederne efterfølgende rapportere på – derfor navnet dobbelt væsentlighed,” siger Mads Østerby.
Det kræver, at virksomhederne får styr på deres værdikæde ud fra et bæredygtighedsperspektiv. De skal derfor foretage en dobbelt væsentlighedsanalyse i forhold til, hvordan virksomhederne arbejder nedad i deres leverandørkæde, i forhold til deres egne aktiviteter og i forhold til, hvordan virksomhedens aktiviteter efterfølgende påvirker fx miljø, lokalsamfund og forbrugere. Mads Østerby peger på, at CRSD fx vil få den konsekvens, at bæredygtighed i højere grad vil komme ind i kontrakter med leverandører. Derfor vil man bl.a. se flere bæredygtighedskrav i forsyningsselskabers udbud i fremtiden.
”Dobbelt væsentlighedsanalysen giver virksomhederne et godt overblik over hele deres samlede bæredygtighedsindsats. Den er derfor et must og et godt sted at starte i arbejdet med CSRD, men vi oplever faktisk også, at flere virksomheder bruger analysen til at revurdere deres bæredygtighedsstrategi, fordi analysen
giver dem nye indsigter,” udtaler Mads Østerby.
”Det her værktøj skal sikre, at virksomhederne gør, hvad de kan – og gør det, de siger, at de gør.”
Christel Schaldemose, medlem af EU-Parlamentet for SocialdemokratietFor Christel Schaldemose, der er MEP for Socialdemokratiet, betyder CSRD-direktivet, at bæredygtighed bliver bragt til det næste niveau. Virksomhederne får et fælles sprog og standarder at arbejde ud fra. Der kommer mere transparens og bedre rammer for konkurrence på lige vilkår.
”Frem for alt skal det gerne have den effekt, at der sker en yderligere udvikling inden for bæredygtighed i EU, så vi når de mål, som EU´s Green Deal sætter retningen for. Vi skal afkoble økonomisk vækst fra ressourceforbruget og samtidig genoprette biodiversiteten. Det her værktøj skal sikre, at virksomhederne gør, hvad de kan – og gør det, de siger, at de gør. Afrapportering vil gøre virksomhederne mere bevidste om, hvad de gør,” siger Christel Schaldemose. Hun har fulgt arbejdet med CSRD-direktivet tæt og sidder med i udvalget omkring Byspildevandsdirektivet. Hun er også suppleant til miljøudvalget.
Det svære bliver at undgå, at processen bliver for bureaukratisk. Det må ikke kun blive de store virksomheder, der har kræfter til at udføre afrapporteringen. Man skal desuden finde ud af på nationalt plan, hvordan rapporteringen kan kontrolleres bedst muligt.
”Jeg er ikke så bekymret for, om vi finder en model i Danmark, men det skal jo virke i hele EU, og det bliver ikke lige let alle steder. Jeg tror dog på, at det vil løfte alle lande, også hvor der ikke er så stor fokus på bæredygtighed. Sådan at det samlet set vil flytte virksomhederne i en bæredygtig retning, hvor bæredygtighedsstrategi og forretningsstrategi kommer til at blive integreret,” siger Christel Schaldemose.
Hovedparten af virksomhederne i EU er mikro eller små. Der skal derfor fokus på, at det koster mere per produceret service at gennemføre processen, jo mindre virksomheden er. Derfor starter man også med de store virksomheder, så de små får mere tid.
”Jeg er lidt bekymret for nogle af de ting, Kommissionen har godkendt omkring taksonomien, der definerer og kategoriserer, hvad der er grønt. Jeg håber ikke, det får betydning, når CSRD-afrapporteringen er oppe at køre. Ideen er jo, at den skal bidrage til, at vi får skabt bæredygtighed og ikke en fake greenwashing,” siger Christel Schaldemose.
CSRD står for Corporate Sustainability Reporting Directive og er et nyt EU-direktiv, der ændrer og skærper kravene til virksomheders bæredygtighedsrapportering.
Formålet med EU’s nye tiltag er at ensrette rapporteringen og øge gennemsigtigheden på bæredygtighedsområdet, så både investorer, leverandører og kunder lettere kan afkode en organisations bæredygtige indsats. Ambitionen med CSRD er, at give bæredygtighedsrapportering samme status og kvalitet som den finansielle rapportering.
Erhvervsstyrelsen er den ansvarlige myndighed i forhold til virksomhedernes efterlevelse af reglerne for ikke-finansielle virksomheder. Erhvervsstyrelsen fører kontrol med overholdelsen af en lang række krav til indholdet i årsrapporter, hvor oplysninger om bæredygtighed efter de kommende regler kommer til at udgøre en del, oplyser pressechef i Erhvervsstyrelsen, Søren Møller Nielsen.
”Da vi er klar over, at det bliver en omfattende omstillingsopgave for virksomhederne, vil Erhvervsstyrelsen i de første år med krav om bæredygtighedsrapportering have et særligt udvidet fokus på at vejlede og understøtte virksomhederne med at omstille sig til de nye rapporteringskrav,” siger Søren Møller Nielsen.
Artiklen er udgivet i DANSKVAND oktober under temaet "Det bæredygtige vandselskab"
Læs DANSKVAND her
Danva bruger cookies til at gøre hjemmesiden mere brugbar og give dig en bedre oplevelse samt til statistik. Du kan til- og fravælge cookies herunder og til enhver tid trække din accept tilbage ved at klikke på ‘ikonet’ i bunden af siden.
Læs mere i vores Cookiepolitik
DANVA er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine persondata behandles i overensstemmelse med lovgivningen.
Du er velkommen til at rette henvendelse til os for at høre om person-databehandlingen, få indsigt i dine data, ajouføre din persondata – eller gøre brug af nogle af de øvrige rettigheder, du har, jf. den nye Data-beskyttelseslov.
Navn: DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Website: www.danva.dk/privatlivspolitik
Personoplysninger
Generelt
Personoplysninger er alle slags informationer, der i et eller andet omfang kan henføres til dig. Når du benytter vores website indsamler og behandler vi en række sådanne informationer. Det sker f.eks. hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, deltager i konkurrencer eller undersøgelser, melder dig ind i foreningen, registrerer dig som bruger eller abonnent, foretager køb via websitet eller ved øvrig brug af services.
Gennemskuelig og fair databehandling
Når du stiller dine persondata til rådighed for os, vil det klart fremgå, til hvilke formål dine persondata vil blive anvendt.
Vi anvender denne type data om dig
Vi anvender data om dig for at:
De data, vi anvender, omfatter:
Formål og retsgrundlag for vores behandling af dine persondata
Formålet med vores behandling af dine personoplysninger er følgende:
Vi behandler kun dine oplysninger i det omfang, som det er nødvendigt for at opfylde de formål, hvortil oplysningerne er indsamlet. Vi skal oplyse dig om vores retsgrundlag for behandling af dine oplysninger, som er følgende: Behandling af oplysninger med henblik på opfyldelse af en aftale: Persondataforordningens artikel 6, stk. 1, litra b (behandlingen er nødvendig for DANVAs opfyldelse af en aftale, som eksempelvis kontraktligt medlemskab af DANVA).
DANVA kontrollerer og opdaterer dine persondata
Vi kontrollerer, at de persondata, vi behandler om dig, ikke er urigtige eller vildledende. Vi sørger også for at opdatere dine persondata løbende.
Da vores service og ydelser er afhængig af, at dine data er korrekte og opdaterede, beder vi dig oplyse os om relevante ændringer i dine data. Du kan benytte kontaktoplysningerne ovenfor til at meddele os dine ændringer.
Indhentning af samtykke
I nogle tilfælde skal DANVA have samtykke til at behandle dine persondata. Med mindre vi har et lovligt grundlag for at behandle dine persondata, vil vi indhente dit samtykke, inden vi behandler dine persondata. Vi oplyser dig om et sådant grundlag og om vores legitime grundlag for at behandle dine persondata.
Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage ved at henvende dig til os, hvilket fremgår af afsnittet ”Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke”.
Opbevaring af data
Dine data opbevares kun så længe, det er nødvendigt af hensyn til at opfylde DANVAs forpligtelser over for dig som kunde/medlem og interessent, og/eller for opfyldelse af lovgivning, herunder særligt bogføringslovens regler om opbevaring af bogføringsmateriale i 5 år.
Vi sletter dine persondata, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til vores indsamling, behandling og opbevaring af dine data. Er dine data følsomme, jf. persondata-forordningens artikel 9, opbevares de så længe, at dette er relevant og nødvendigt.
Videregivelse af data
Vi videregiver kun dine personoplysninger til andre, såfremt vi er forpligtet hertil via lovgivning, eller til vores leverandører i det omfang, de skal levere en ydelse, som berører dig. Herudover videregiver vi dine personoplysninger til samarbejdspartnere/koncernselskaber, såfremt dette er muligt at gøre i overensstemmelse med de persondataretlige regler. Vi overlader også dine personoplysninger til vores databehandlere. Vi har indgået behørige databehandleraftaler med disse databehandlere.
Vi har følgende databehandlere, som er med til at sikre, vi kan levere vores produkter og service:
Sikkerhed
Dine persondata er beskyttet hos os, og vi har en intern data-beskyttelsespolitik.
DANVA har udarbejdet en lovpligtig, intern IT-sikkerhedspolitik. Den indeholder interne instrukser og beskriver de tekniske sikkerhedsforanstaltninger, som DANVA har truffet, og som beskytter dine persondata mod hændeligt eller ulovligt at blive tilintetgjort, gå tabt eller blive ændret, mod uautoriseret videregivelse, og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til disse oplysninger. DANVA har procedurer for tildeling af adgangsrettigheder, som indebærer, at alene de medarbejdere, for hvem det er nødvendigt for udførelse af deres arbejdsopgaver, har adgang til dine personoplysninger. Vi laver blandt andet løbende back-up af vores datasæt for at undgå datatab.
Skulle der ske et sikkerhedsbrud, der resulterer i høj risiko for dine rettigheder, herunder for diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil DANVA underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt i det omfang, som er krævet i persondataforordningens artikel 34.
Overførsel til tredjeland
Vi videregiver persondata til rejsebureauer og hoteller ved bestilling af rejser og overnatninger i udlandet i forbindelse med DANVAs aktiviteter. I disse tilfælde beder vi om dit samtykke.
Du har ret til at få adgang til dine persondata
Du har ret til at få indsigt i de persondata, DANVA behandler om dig.
Du har ret til at få unøjagtige persondata rettet eller slettet
Hvis du mener, at de persondata, vi behandler om dig, er unøjagtige, har du ret til at få rettet dine persondata.
Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata
Er din indsigelse berettiget, vil DANVA stoppe med at behandle persondata om dig.
Du har ret til at få begrænset vores behandling af dine persondata
Du har ret til at tilbagekalde dit samtykke
Du har ret til at trække dit samtykke til DANVAs behandling af dine personoplysninger tilbage, såfremt DANVA baserer hele eller dele af sin behandling på samtykke.
Du har ret til dataportabilitet i visse situationer
Hvis vores behandling af dine personoplysninger baserer sig på samtykke eller en kontrakt, og vores behandling er foretaget automatisk, har du ret til dataportabilitet.
Vi behandler og svarer på din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned efter, at vi har modtaget din henvendelse, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at vi ikke kan svare inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder i alt, jf. persondataforordningens artikel 12.
Hvis du vil høre mere eller gøre brug af dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte DANVAs persondataansvarlige.
Navn: Peter Mortensen, DANVA
Adresse: Godthåbsvej 83, 8660 Skanderborg
CVR: 29031215
Telefonnr.: 7021 0055
Mail: persondatahenvendelse@danva.dk
Du har ret til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet over DANVAs behandling af dine personoplysninger.
Datatilsynets kontaktoplysninger er følgende:
Adresse: Borgergade 28, 5., 1300 København
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Telefon: + 45 33 19 32 00
Hjemmeside: www.datatilsynet.dk
Cookies
Websitet anvender ”cookies”, der er en tekstfil, som gemmes på din computer, mobil el. tilsvarende med det formål at genkende den, huske indstillinger, udføre statistik og målrette annoncer. Der er ingen personlige oplysninger gemt i vores cookies, og de kan ikke indeholde skadelig kode som f.eks. virus.
Det er muligt at slette eller blokere for cookies. Se vejledning: http://minecookies.org/cookiehandtering
Hvis du sletter eller blokerer cookies, vil annoncer kunne blive mindre relevante for dig og optræde hyppigere. Du kan desuden risikere, at websitet ikke fungerer optimalt, samt at der er indhold, du ikke kan få adgang til.
Websitet indeholder cookies fra tredjeparter til at måle trafikken på websitet. Google Analytics har adgang til de pågældende cookies. Du kan fravælge cookies fra Google Analytics her: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Vi bruger følgende typer cookies på Danva.dk:
Navn: _ga
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 2 år.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gat
Beskrivelse: Anvendes af Google Analytics til at drosle hastigheden på antallet af forespørgsler til serveren.
Levetid: 1 minut.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: _gid
Beskrivelse: Registrerer et unikt ID, der anvendes til at føre statistik over hvordan den besøgende bruger hjemmesiden.
Levetid: 24 timer.
Udbyder: Google Analytics.
Navn: ecit_cookieconsent
Beskrivelse: Anvendes til styring af cookieadvarsel.
Levetid: 1 år.
Udbyder: Danva.
Navn: __RequestVerificationToken
Beskrivelse: En del af sikkerhedssystemet til at forebygge svindel og hackerangreb.
Levetid: Udløber med Session (ca. 20 minutter).
Udbyder: Microsoft.
Privatlivspolitikken er senest opdateret den 31. maj 2018