Aarhus Vand Rent Bord
Den grønne smiley betyder, at arbejdsstationen er sprittet af og klar til næste medarbejder. FOTO: Aarhus Vand

Et bord med en flaske håndsprit er blevet det første, som kunder og borgere møder, når de besøger Aarhus Vands kontor i et industrikvarter i Viby J. Bordet står i receptionen, lige inden for døren, og inviterer til en lille skarp på hænderne, inden man begiver sig videre ind i lokalerne.

Journalisten fra DANSKVAND var på besøg mandag 8. juni, den første normale åbningsdag efter næsten tre måneders corona-nedlukning. Helt som før er her dog ikke. Borde er blevet rykket rundt for at skabe mere afstand mellem medarbejdere, der tidligere sad lidt tæt, og der er kommet en masse laminerede A4-ark med store smileys; en grøn smilende på den ene side og en rød med nedadvendte mundvige på den anden side.

Meget tid kan spares med online møder, men der går også noget tabt uden øjenkontakt.

På alle skriveborde ligger der en af disse røde-grønne smileys. Når rengøringspersonalet
har været forbi og har afsprittet bordet, og hvad der måtte være på det af tastatur og andre ting, så bliver den grønne side vendt opad. Værsgo at sætte dig, signalerer det. Når en medarbejder sætter sig, vender han eller hun straks det laminerede ark, så den røde smiley kommer opad. Nu må ingen andre sætte sig på denne plads, før den er blevet sprittet af igen.

Jeg har savnet sparringen med kollegerne.

Det samme gælder mødelokalerne. Her hænger smileyerne uden for lokalet og signalerer rødt eller grønt for, om der gjort rent efter seneste møde eller ej.

Hjemme godt, men ude bedst

De nye tiltag til at holde coronavirus stangen giver dog ikke skår i teknisk rådgiver Helle Kjeldsens glæde over igen at arbejde i samme lokale som kollegerne.

”Det er godt at se de andre. Jeg har savnet sparringen; det at man nemt lige kan vende en eller anden problemstilling med kollegerne ved siden af”, fortæller hun.

Den røde smiley fortæller, at mødelokalet skal afsprittes, inden næste møde kan finde sted.

Det er dog gået overraskende nemt med at arbejde hjemme under nedlukningen, synes hun.

”Hele arbejdsflowet er gået fint, selv om vi har siddet hjemme hver for sig. Jeg synes også vi har kunnet give kunderne samme service som normalt”.

Lignende vurderinger kommer fra Kristian Lindholdt Hansen, som arbejder med projektledelse hos Aarhus Vand.

”Det er dejligt at være tilbage. Fedt at mærke livet på arbejdspladsen, at have mennesker omkring sig igen”, mener han.

Men fordele ved at arbejde hjemme var der også.

”Det med at holde møder online sparede en masse tid til transport ved eksterne møder. Meget spildtid blev skåret væk. Til gengæld går der noget tabt, når man ikke kan se hinanden i øjnene. Man er ligesom forpligtet lidt mere på sine aftaler, når man mødes ansigt til ansigt”.

Det var en udfordring at opretholde følelsen af fællesskab under nedlukningen.

Bingo for fællesskabet

Ifølge strategi- og produktionsdirektør Claus Homann nød Aarhus Vand under nedlukningen godt af, at virksomheden i forvejen var i gang med at blive en aktivitetsbaseret arbejdsplads efter de såkaldte ABW-principper.

”Det vil sige, at medarbejderne på kontoret ikke er afhængige af et bestemt skrivebord, men kan flytte rundt i bygningen, afhængig af hvilken opgave de lige nu er i gang med. De skal bare tage deres computer med sig. Det betød, at det var nemmere at gå over til at arbejde hjemmefra”, fortæller han.

Selv om digitaliseringen gjorde det relativt nemt at rykke medarbejderne hjem for at arbejde i privaten, var der én ting, som blev svært: Oplevelsen af fællesskab på arbejdspladsen.

”Derfor arrangerede vi op mod påske en videokonference for alle ca. 220 medarbejdere. Her snakkede vores administrerende direktør Lars Schrøder om, hvordan status var, og han roste medarbejderne for deres gode arbejde under de usædvanlige omstændigheder”.

”Og vi havde fredagsbingo for alle medarbejdere 3. april. Vi har et festudvalg, som arrangerede det med en bingovært, to digitale spilleplader til alle der ville være med og små præmier. Det samlede omkring 100 deltagere”, fortæller Claus Homann.

På sundhedsfronten har tiltagene mod smitten givet bingo. Ved genåbningen af kontoret har Claus Homann kun hørt om en enkelt corona-ramt medarbejder i løbet af nedlukningen. Hun var blevet smittet af sin mand, som var blevet smittet under en skiferie.