Kaffemøde På Villavej
HOFOR har holdt kaffemøde på to villaveje i Herlev.

Kan man udlede mindre CO2 og spare naboer for støj og udstødning ved at benytte el-drevne maskiner?

Og er teknologien så langt fremme, at maskinerne kan holde strøm hele dagen og være ladt op til næste dag? Det undersøger HOFOR sammen med entreprenørfirma ved to gravearbejder i Herlev.

På to villaveje i Herlev er HOFOR i gang med at renovere vandrør. I samarbejde med entreprenørfirmaet Nordkysten er det besluttet at udføre den ene vej med helt traditionelle maskiner og den anden med el-drevne maskiner.

"Vi er spændt på resultaterne fra denne test. HOFOR vil meget gerne genere klima og naboer mindst muligt, når vi skal grave, og derfor tester vi nu på, om vi kan benytte maskinerne til denne type opgaver. Vi måler på flere ting: Der bliver lavet et regnskab for, hvor meget CO2-udledning vi sparer ved at bruge el frem for traditionelle dieselmaskiner, og så måler vi også på støj på vejene. Hvis vi kan bruge el-drevne maskiner til at renovere vandrør, vil det gøre vores gravearbejde endnu grønnere", siger Søren Dreyer, afdelingschef for Projekt- & Byggeledelse i HOFOR.

Nordkysten A/S har allerede erfaring med at benytte el-drevne maskiner til gravearbejde. På strøget i København udskiftede Nordkysten i 2019 10kV elkabler. Projektet blev udført som natarbejde over tre uger, uden en eneste beboerklage over støj.

"Vi testede materiellet, der på det tidspunkt kun var prototyper. Vi sparede CO2 og mindskede generne for butikker og handlende, så det var en stor succes. I København var vi kun 0,5-1m nede i jorden med en del stop undervejs, som man har, når man graver elkabler, så her i Herlev bliver det spændende at se, om maskinerne også kan holde strøm til at grave længere ned til vandrør og for fuld kraft hele dagen", fortæller Frank Schou Kruse, administrerende direktør i Nordkysten A/S.

Stort potentiale for grønne gravemaskiner

Det ser allerede ud til at, der er CO2 at spare ved projektet i Herlev. De 275 meter på Smaragdvej er beregnet til at udlede 9 tons mindre CO2 end de 300 meter på Rørbækvej. Og hvis det viser sig, at prisen ikke er for høj, at maskinernes batteri kan holde hele dagen, og at powerbanken ikke giver op, så er det rigtig mange tons CO2 en virksomhed som HOFOR kan udlede mindre.

"Alene på renoveringer af vandrør har vi mange kilometer hvert år i HOFOR. Hvis vi kan bruge el-drevne maskiner til alle de projekter, så er det rigtig meget CO2, vi kan spare klimaet for. Og så har vi også renovering af både spildevand, fjernvarme og bygas", pointerer Søren Dreyer.

På Smaragdvej bliver det i øjeblikket testet, om det er muligt at bruge el-drevne maskiner til arbejdet med at renovere vandrør. En dreng fik lov at styre gravemaskinen med hjælp fra sin far.

Noget af det, der i starten af dette projekt har voldt problemer, er den powerbank, som maskinerne skal lade ved i løbet af dagen.

"Vi har fået en meget fin plads til at lade maskinerne om natten ved Herlev Hospital, men vi kan ikke køre derhen i løbet af dagen for at lade, det vil tage for lang tid. Vi har så fundet en powerbank, og vi skal lige lære, hvor ofte og hvordan vi så lader maskinerne. Det er sådanne små udfordringer, vi skal løse. Og det skal nok lykkes - el-drevne maskiner er fremtiden i gravearbejde", siger Frank Schou Kruse.

Mindre støj og udstødning

Helt lydløst og genefrit bliver det nok aldrig at grave i en villavej. Det støver, det optager parkeringspladser, og vejen kan kortvarigt være spærret af en lastbil, der sætter en container af. Men måske kan el-drevne maskiner også betyde, at det er lidt nemmere at være nabo til gravearbejde.

"Vi måler på støj på villavejene, og er spændt på, om vi også på det område kan gøre det lidt bedre. Vi har nu været ude og spørge naboerne og vil også høre om oplevelserne, når vi er færdige. Vores fornemste opgave er at sikre rent drikkevand til alle vores kunder, men hvis vi samtidig kan genere naboer til vores gravearbejde lidt mindre, så vil vi rigtig gerne det", understreger Søren Dreyer og bliver suppleret af Frank Schou Kruse:

"Det gælder også for mine medarbejdere - hvis de kan gå rundt i mindre larm og udstødning hele dagen, så er det lidt sundere for dem at gå på arbejde".

Der var rift om at få lov at sidde i en af de el-drevne maskiner.