Blue_Kolding_Forside_Aarsleff_DV.jpg

Eksempler på, hvordan vandselskaber arbejder med at optimere udbud og indkøb, kan læses i det nye nummer af DANSKVAND, der har tema om Udbud.

Vandkunderne i Kolding sparer hvert år millioner af kroner som følge af, at vandselskabet BlueKolding har gjort op med den traditionelle tilgang til udbud og forhandlinger. 

“Både ordregiver og ordretager er opdraget til at pleje egne interesser i udbud og forhandlinger. Men det er kortsigtet og ensporet. Hos BlueKolding vil vi gerne have stabile samarbejdspartnere, der kan udfordre os og være med til at gøre os bedre og mere effektive.”

Sådan lyder det fra Per Holm, direktør i BlueKolding, om selskabets udbudskoncept med navnet BlueTender, der har indbragt en pris for Årets Udbud. Med udbudskonceptet har BlueKolding gjort op med den traditionelle tilgang til udbud og forhandlinger, som typisk er en regulær skyttegravskrig mellem udbudsgiver og leverandør, hvor det handler om at rette skytset mod hinanden for at spare penge.

I dag er et udbud hos BlueKolding en invitation til samarbejde og til åbne og tillidsfulde forhandlinger om at løse opgaverne bedst og billigst muligt. Denne tilgang sparer årligt selskabet og vandkunderne i Kolding for millioner af kroner og forbedrer kvaliteten af både anlægs- og renoveringsprojekter.

”Vi tror på, det betaler sig i det lange løb, og derfor har vi også det princip, at vi ikke vil samarbejde med nogen, der ikke tjener penge. Et samarbejde skal give mening og gevinst for begge parter, så vi retter skytset udad og kæmper sammen med leverandøren om at finde skjulte gevinster i tilbuddet og i opgaven,” siger Per Holm.

Læs mere om BlueKolding-konceptet i juniudgaven af DANSKVAND.

Her kan du også læse om serviceselskabet Shared A/S, hvor seks forsyninger arbejder sammen om fælles udbud, indkøb m.m.

For et af de mindre selskaber i samarbejdet, Morsø Forsyning, har medejerskabet af Shared alene i 2018 givet en besparelse på en million kroner – og det kan mærkes i et selskab med 11.000 kunder. Vivian Søndergaard, direktør i Morsø Forsyning, fortæller om fordelene ved at være en del af Shared:

”Den største succes ved medejerskabet er den økonomiske, men der er andre fordele. Vi besidder fx ikke selv de nødvendige juridiske kompe-tencer for at kunne deltage i mange udbud, men i Shared bliver vi en del af nogle meget større udbud. Det har givet os store besparelser, ligesom vi lærer af det,” siger hun.

Læs bladet

Konference 3. december

DANVA holder udbudskonference den 3. december. Læs mere her.

Yderligere information

Informationschef Lars Fischer, M: 51265187, E: lf@danva.dk
Kommunikationschef Karsten Bjørno, M: 20143542, E: kbj@danva.dk