TripleNine_fiskeindustri.jpg

Det nye nummer af DANSKVAND sætter fokus på kunder.

Fiskevirksomheden TripleNine og mejeriet Naturmælk er to af de virksomheder, der er frustrerede over højere vandtakster som følge af den nyligt afsagte dom i Danmarks-historiens største skattesag.

Fiskerivirksomheden TripleNine i Thyborøn risikerer at få hævet vand-taksten med op til 7 procent som en konsekvens af den nyligt afsagte dom i Danmarkshistoriens største skattesag. En dom, der ifølge en analyse udgivet af SKAT kan hente 36 milliarder kroner ekstra op af lommerne på virksomheder og familier. For TripleNine vil øgede vandtakster gøre ondt, da virksomheden hver dag kæmper på et meget konkurrencepræget marked.

”Med den her tekniske skat er det som at tage to skridt frem og et tilbage. Den vil betyde, at vores samlede udgifter til vandforbrug og spildevands-afledning årligt anslået vil stige med 300.000 kroner,” siger Jacob Rasmussen, der er energi- og miljøchef i TripleNine.

Naturmælk_oste kar.jpg

Mejeriet Naturmælk i Tinglev bruger i dag cirka 100.000 kroner om måneden på vandregningen. Mejeriets direktør Leif Friis Jørgensen er også frustreret ved udsigten til øgede udgifter til vand- og spildevands-behandling.

”Alt hvad der øger vores omkostninger, påvirker vores overlevelsesevne,” siger han.

De to virksomheder er langt fra de eneste, der kan se frem til store ekstrabetalinger som følge af skattesagen. Hos Landbrug & Fødevarer tyder en rundringning blandt medlemmer med stort vandforbrug på, at flere virksomheder vil få en stigning i vandudgifterne på flere hundred-tusinde kroner årligt.

”På mange produkter er det marginalerne, der giver en indtjening, så denne dom vil bidrage til, at det bliver sværere at tjene penge i Danmark,” siger Henrik Borg Kristensen, der er chefkonsulent for Miljø og Bæredygtighed i Landbrug & Fødevarer.

Læs om konsekvenserne af skattesagen i april-udgaven af DANVAs magasin DANSKVAND.

Vandsektoren sætter kunderne i centrum

Det nye nummer af DANSKVAND sætter fokus på vandselskabernes kunder. Her kan man blandt andet læse om, hvordan forsyningsselskabet Arwos har skiftet mavefornemmelse ud med kundesegmentering og faktuel viden i deres kommunikationsafdeling. Det har givet en ny og mere effektiv måde at kommunikere med kunderne på.

Mød også Kalundborg Forsyning, der gennem det seneste halve år har sat værdien for kunderne i centrum for alle beslutninger om nye tiltag og investeringer. Resultatet er færre investeringsprojekter, øget effektivitet og større forretningsforståelse i hele organisationen.

Magasinet bringer også interviews med fem forbrugervalgte repræsen-tanter i vandselskabsbestyrelser, med energi-, forsynings- og klima-minister Lars Chr. Lilleholt samt med formanden for Parcelhusejernes Landsforening.

Yderligere information

Kontakt kommunikationschef Karsten Bjørno på 2014 3542 eller kbj@danva.dk

Giv gerne feedback på denne artikel
DANVA arbejder hele tiden på at gøre det endnu bedre for dig. Derfor ville vi blive glade, hvis du ville give os feedback på denne artikel - enten ved at klikke på ikonerne nederst eller ved at skrive en mail til lf@danva.dk.

Tak for hjælpen.

Fandt du det du søgte?