Målerdata_617px

SK Forsyning skal i gang med at udskifte målerne for alle forsyningsarter til nye elektroniske, fjernaflæste målere. Samlet er det godt 55.000 målere, der skal skiftes.

Fordele for kunderne

Udskiftningen foregår i perioden 2017-18. For kunderne betyder de nye intelligente målere, at kunderne slipper for at aflæse og indberette deres forbrug, fordi målerne selv sender oplysningerne til SK Forsyning. De nye målere giver nye og spændende muligheder. Blandt andet vil man kunne følge sit forbrug på en personlig energi-portal og på en app. Kunderne vil også kunne få en advarsel, hvis forbruget pludselig tager himmelflugten.

Fordele for SK Forsyning

”For os betyder de nye målere, at vi får en større viden om distributionsnettet. Det giver os bedre mulighed for at optimere driften. Det glæder vi os meget til”, siger adm. direktør Henrik Birch og fortsætter: ”Vi kommer også til at tilbyde kunderne nogle redskaber, som kan hjælpe dem til at få større overblik over deres forbrug. Jeg tror, vi vil opleve, at mange kunder selv kan se, hvor de kan gøre en indsats for at spare lidt på forbruget – og så vil vi i langt højere grad kunne undgå nogle af de grimme sager, der med jævne mellemrum dukker op, hvis en kunde har haft en vandlækage, hvor vandet har fosset ud og vedkommende ikke har opdaget før længe efter. Med de intelligente målere vil kunderne også kunne få en advarsel om, at der er noget galt”.

Udskiftningen er hurtigt overstået

Projektet med installation af fjernaflæste målere går for alvor i gang sidst på året, hvor en række kunder vil skulle deltage i et såkaldt pilotprojekt. Altså et projekt, hvor SK Forsyning vil kunne sikre, at alt spiller, som det skal. Når det er overstået, bliver udrulningen af målere hos alle kunderne sat i gang, og det forventes, at alle udskiftninger er overstået med udgangen af 2018.

”Når vi går ud i offentligheden allerede nu er det fordi vi netop har skrevet under på den sidste kontrakt med de leverandører, der skal levere til projektet”, siger Henrik Birch og afslutter: ”Endvidere kan kunderne forvente, at vi tager kontakt med dem i takt med, at vi skifter målere i de forskellige områder”.