Den 33-årige randrusianer Jeppe Ramlau-Hansen har taget initiativ til en kampagne, hvor målet er at indsamle penge til 5 mio. liter drikkevand til børn i udsatte børn inden Verdens Vanddag den 22. marts.

"Danskerne bruger masser af penge på at købe drikkevand på flaske, og det er fuldstændig overflødigt frås. Vand fra hanen er så godt som gratis her i landet, og i stedet for at bruge penge på at købe vand på flaske, vil jeg opfordre til at støtte et godt formål", siger Jeppe Ramlau-Hansen.

Med hjælp fra UNICEF startede han kampagnen op for 4 uger siden. Målet var oprindelig at indsamle 6500 kr. svarende til 1 mio. liter drikkevand, men da en virksomhed i Aarhus donerede de 6500 kr. til kampagnen, blev målet hævet til 35.000 kr. svarende til 5 mio. liter drikkevand.

"Vi bruger i Danmark ca. 2 mia. kr. på flaskevand om året. Nogle af de mange penge kunne jeg godt tænke mig at vi - bare i en kort periode - kanaliserer over til børn, der slet ikke har noget vand. UNICEF estimerer, at ca. 1000 børn dør hver dag som følge af mangel på rent vand. For eksempel, kan 20 kr. købe nok vandrensningstabletter til, at et barn har rent vand i 30 dage. Så for bare 240 kr. kan man sikre et barns overlevelse i et år. Det er ikke meget, der skal til for at gøre en stor forskel", siger Jeppe Ramlau-Hansen.

Sådan kan du deltage i kampagnen

Betaling kan ske via SMS, MobilePay eller bankoverførsel (for virksomheder).

  • SMS ”H2O” til 1900 (20 kr.)
  • MobilePay til 21297070 med ”H2O” i emnefeltet (valgfrit beløb)
  • Virksomheder kan støtte på reg: 4183 Konto: 342 0000 mærket "Jeppe/H2O"

Om initiativtageren

Jeppe Ramlau-Hansen er 33 år gammel og arbejder til dagligt som Senior Manager hos LEGO System A/S. Med bopæl i Randers og arbejdsplads i Billund bruger han forholdsvis meget tid i sin bil, og det var i bilen, at ideen til kampagnen blev født.

"Jeg hørte en lydbog om en større læskedrikvirksomhed, da lysten til at gøre noget godt for andre ramte mig. Det var tæt på Black Friday, og jeg blev nok lidt provokeret af hele dette forbrugsvandvid, koblet med min viden om, hvor enormt mange milliarder kroner, nogle få virksomheder tjener på at sælge drikkevand på flaske. Jeg havde desuden lige læst en artikel om en amerikansk virksomhed, der tjente hundrede-tusindvis af kroner på at sælge ”ingenting” og på at grave store huller i jorden på tilfældige marker", siger han og tilføjer:

"Jeg blev også provokeret over, at vi som samfund kan tillade os at smide penge væk på ”ingenting” - at købe drikkevand på flaske - når vi kan tappe verdens bedste vand næsten gratis fra haner – selv på offentlige steder".

Yderligere information

Kontakt Jeppe Ramlau-Hansen på mobil 2622 1540 eller Jeppe.Ramlau-Hansen@lego.com