Kommunikationschef Karsten Bjørno holdt oplæg om de politiske opgaver. Foto: Marianne Saugmann.

28 håbefulde kommunikationskandidater besøgte under en såkaldt jobcrawl DANVA for at høre om mulighederne for at arbejde i vandsektoren.

 

DANVA går i offensiven for at kommunikere med studerende med henblik på at gøre dem interesseret i vandselskaberne. Denne jobcrawl er et eksempel på den mere udadvendte rekrutteringsstrategi, som i fremtiden ud over blandt andet også deltagelse på jobmesser vil omfatte opsamling fra medlemmerne om deres erfaringer med hvervning.

 

10. oktober mødte de unge kommunikationsstuderende fra Aarhus Universitet op i Vandhuset, hvor de fik en indføring i vands betydning for verden og dens befolkning set i et internationalt, nationalt og lokalt perspektiv.

 

Katrine Ringgaard Jørgensen, der er kommunikations- og marketingsmedarbejder ved Skanderborg Forsyning fortalte om kommunikatørens rolle lokalt. Hun begyndte sin ansættelse 1. april. Tendensen er, at stadig flere medlemmer ser et øget behov for at styrke deres kommunikative indsats.

 

Afdelingschef i DANVA, Lars Fischer, gjorde rede for brancheforeningens eksterne og interne kommunikationsopgaver, mens kommunikationschef i DANVA, Karsten Bjørno, opridsede de politiske vandperspektiver i ind- og udland.

 

Efter oplæggene udspandt der sig en heftig debat om måden, hvormed man kan udbrede kendskabet til vandarbejdet. Gæsterne kom også med bud på, hvordan vandselskaberne kan styrke opgaven med at kommunikere med potentielle fremtidige medarbejdere fra uddannelsesinstitutionerne.

 

Arrangementet blev afholdt i samarbejde med Studenterhus Aarhus, som havde stillet i udsigt, at DANVA kunne få besøg af studerende inden for it, ingeniørfag eller kommunikation. Det er Studenterhus Aarhus, der koordinerer besøgende og dermed bestemmer, hvilke studerende der gæster hvilke virksomheder.

 

Det er aftalt at gentage successen med jobcrawl igen om et halvt år.