Målet med DANVAs bestyrelseskurser er at bidrage til en professionalisering af bestyrelsesarbejdet i vandselskaberne. Kurserne er udviklet i et tæt samarbejde med branchen.
Kursus for bestyrelse og direktør
Det grundlæggende kursus for bestyrelse og direktør fokuserer på lovgivningsmæssige rammer, økonomiske forhold og på samarbejdet i bestyrelsen. Der vil bl.a. blive undervist i emner som:
- Vandsektorlov og selskabslov
- Samspil mellem ejer og selskab, vedtægter og ejerstrategi
- Valg til bestyrelsen og generalforsamling
- Ansvar, kompetencer, tavshedspligt og inhabilitet
- Økonomiske forhold, regnskab, prisloft, takster og investeringer
- Sammenhæng mellem prisloft og takster
- Kommunikation
- Bestyrelsens overordnede opgaver
- Bestyrelsens organisering, kompetencer og ledelsens evaluering
- Årshjul og politikker
- Bestyrelsens arbejde med strategi, indhold i og implementering af strategiplan
Kurset består af tre moduler og foregår den 7.-8. april, 16.-17. juni og 10.-11. sept. 2014. Læs mere i programmet.
Formandens og næstformandens rolle
Det er en fordel at både formand, næstformand og direktør deltager sammen i kurset, der har fokus på disse emner:
- Direktørkontrakt, ansættelse og afskedigelse
- Direktionsinstruks
- Rapportering fra direktør til bestyrelse
- Mødeledelse
- Evaluering af bestyrelsesarbejdet
- Fastsættelse af vederlag
- Forventningsafstemning mellem bestyrelse og direktion og mellem bestyrelsesmedlemmer
Kurset foregår den 3. juni og den 22. september 2014. Læs mere i programmet.
Yderligere information
Kontakt Karin Larsen på T: 8793 3504, M: 2938 2141 eller E:
kl@danva.dk