Bekendtgørelsen fastlægger rammerne for tildeling af tilskud til forebyggelse af PFAS i drikkevand. Tilskudsordningen er en del af den nationale PFAS-handleplan, og der er afsat i alt 110 mio. kr. til formålet i perioden 2025-2027

Først og fremmest noteres,

  • at bekendtgørelsen er udformet, så der kan søges tilskud til allerede afholdte omkostninger der er en følge af at kravværdien for visse PFAS-stoffer blev skærpet i 2021. Det gælder ifølge oplysninger på informationsmøde med Miljøministeriet også driftsomkostninger.
  • at der kommer en årlig revision af bekendtgørelsen, så der er mulighed for løbende justeringer efter konkrete erfaringer med denne ansøgningsrunde og ved fokus på andre end de 22 PFAS-stoffer der pt. er nævnt i drikkevandsbekendtgørelsen.

I forhold til den økonomiske regulering forventes, at tilskuddet i henhold til denne bekendtgørelse kan indgå som indtægter i henhold til § 35 stk. 4 i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber (ØR-bekendtgørelsen).

DANVAs øvrige bemærkninger retter sig imod definitioner, tilskudsberettigede udgifter, betingelser for tilskud og prioritering.

Definitioner

Afgrænsningen af PFAS, der er tilskudsberettiget, er begrænset til de stoffer, der pt. er på drikkevandsbekendtgørelsens bilag 2. Det foreslås, at definitionen udvides til også at omfatte øvrige poly- og perflourerede stoffer med tilsvarende egenskaber.

Tilskudsberettigede udgifter

§3 nr. 3 foreslås ændret til: Etablering af en eller flere forbindelsesledninger til anlæg med tilstrækkelig kapacitet. Ændringen begrundes i, at nærmeste anlæg ikke nødvendigvis kan levere tilstrækkelig kapacitet, og at der kan være tale om selskaber med brug for mere end en forsyningsledning.

§3 nr. 4: Det foreslås at denne formulering flyttes ned efter §3 nr. 5, så forundersøgelser i forbindelse med fysiske ændringer af forsyningsstrukturen også er tilskudsberettiget.

§3 nr. 5: Ordlyden om ændringer i forsyningsstrukturen formodes også at omfatte etablering af nye kildepladser med en eller flere boringer, samt udgifter til nedlæggelse og afmontering af boringer/kildepladser.

Betingelser for tilskud

Overordnet foreslås at der indsættes ”eller” efter hvert punkt, da det formodes at betingelse for tilskud er opfyldt hvis kun et af punkterne i §5 er opfyldt.

Derudover efterlyses, at incitamentet til at være proaktiv understøttes ved tilskudsordningen, så overskridelser af kravværdierne hos forbrugerne undgås. Det foreslås derfor, at betingelsen for tilskud knyttes til verificerede fund af PFAS på boringsniveau, der kan påvirke drikkevandskvaliteten. Således belønnes det forebyggende arbejde med forbruger- og forsyningssikkerhed, som også italesættes i den politiske aftale, der ligger til grund for bekendtgørelsen.

Prioritering

Den foreslåede prioritering omfatter kun niveauet af PFAS i drikkevandet. Det foreslås, at der i kriterierne også indlægges en faktor om erstattelighed, tilsvarende kriterierne for drikkevandsfonden, hvor der i tildelingen lægges vægt på mulighederne for alternativ vandforsyning og fokuseres på strategisk vigtige indvindinger.

 

Med venlig hilsen

Carl-Emil Larsen

DANVA