Bekendtgørelsen fastlægger rammerne for tildeling af tilskud til forebyggelse af PFAS i drikkevand. Tilskudsordningen er en del af den nationale PFAS-handleplan, og der er afsat i alt 110 mio. kr. til formålet i perioden 2025-2027
Carl-Emil LarsenFørst og fremmest noteres,
I forhold til den økonomiske regulering forventes, at tilskuddet i henhold til denne bekendtgørelse kan indgå som indtægter i henhold til § 35 stk. 4 i bekendtgørelse om økonomiske rammer for vandselskaber (ØR-bekendtgørelsen).
DANVAs øvrige bemærkninger retter sig imod definitioner, tilskudsberettigede udgifter, betingelser for tilskud og prioritering.
Afgrænsningen af PFAS, der er tilskudsberettiget, er begrænset til de stoffer, der pt. er på drikkevandsbekendtgørelsens bilag 2. Det foreslås, at definitionen udvides til også at omfatte øvrige poly- og perflourerede stoffer med tilsvarende egenskaber.
§3 nr. 3 foreslås ændret til: Etablering af en eller flere forbindelsesledninger til anlæg med tilstrækkelig kapacitet. Ændringen begrundes i, at nærmeste anlæg ikke nødvendigvis kan levere tilstrækkelig kapacitet, og at der kan være tale om selskaber med brug for mere end en forsyningsledning.
§3 nr. 4: Det foreslås at denne formulering flyttes ned efter §3 nr. 5, så forundersøgelser i forbindelse med fysiske ændringer af forsyningsstrukturen også er tilskudsberettiget.
§3 nr. 5: Ordlyden om ændringer i forsyningsstrukturen formodes også at omfatte etablering af nye kildepladser med en eller flere boringer, samt udgifter til nedlæggelse og afmontering af boringer/kildepladser.
Overordnet foreslås at der indsættes ”eller” efter hvert punkt, da det formodes at betingelse for tilskud er opfyldt hvis kun et af punkterne i §5 er opfyldt.
Derudover efterlyses, at incitamentet til at være proaktiv understøttes ved tilskudsordningen, så overskridelser af kravværdierne hos forbrugerne undgås. Det foreslås derfor, at betingelsen for tilskud knyttes til verificerede fund af PFAS på boringsniveau, der kan påvirke drikkevandskvaliteten. Således belønnes det forebyggende arbejde med forbruger- og forsyningssikkerhed, som også italesættes i den politiske aftale, der ligger til grund for bekendtgørelsen.
Den foreslåede prioritering omfatter kun niveauet af PFAS i drikkevandet. Det foreslås, at der i kriterierne også indlægges en faktor om erstattelighed, tilsvarende kriterierne for drikkevandsfonden, hvor der i tildelingen lægges vægt på mulighederne for alternativ vandforsyning og fokuseres på strategisk vigtige indvindinger.
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
DANVA