COLOURBOX6870711.jpg

Målgruppe

Alle medarbejdere, der skriver til og med kunder eller kolleger.

Tidskrævende og svære mails og breve

Synes du, at du bruger for lang til på at skrive mails, fordi de kan være svære at formulere?

Har du prøvet at skrive en mail eller et brev, som modtageren ikke forstod?

Har du prøvet at modtageren misforstod dig og fejlfortolkede dine gode hensigter?

Har din virksomhed sendt breve ud, som skabte mange unødvendige opkald?

Har du selv modtaget breve eller mails, som gjorde dig forvirret, irriteret eller ked af det?

Skriftsprog er den sværeste form at mestre. Uden kropssprog og tonefald til at understøtte ordene, er det let at komme til at skrive for meget, for snørklet, for kort eller for upersonligt.

Det kender du sikkert og derfor bruger du af og til mere tid på dine mails og breve, end du har lyst til.

Forståelige, konfliktforebyggende og effektive mails

At skrive gode, effektive mails og breve, er et spørgsmål om kommunikationsteknik og struktur.

Undervisningen tager udgangspunkt i din hverdag og i den skriftlige kommunikation du har med kunder og kolleger

På workshoppen får du ny teoretisk viden og masser af praktisk træning. Vi skal arbejde med:

  • At læse det reelle budskab i de mails, du skal besvare
  • At have modtageren i centrum, når du skriver
  • At bygge mailen optimalt op
  • At skrive tydeligt og forståeligt

Medbring dine egne mails og breve

Dette kursus er udformet som en workshop: En kombination af undervisning og skriveværksted, hvor du selv skal medbringe dine egne mails og breve, så du både får trænet din skriftlige kommunikation og samtidig får besvaret nogle af de mails eller skrevet nogle af de breve, som er en del af dine opgaver lige nu.

Har du ikke mulighed for at tage din computer med og arbejde ”live”, har underviseren en række mails fra den virkelige verden, som du kan arbejde med i stedet for.

Dit udbytte af workshoppen

Efter workshoppen har du lært at opbygge din mail og dit brev, så modtageren forstår beskeden og ikke ringer eller skriver tilbage uden grund.

Du har også lært at bruge sætninger, som er konfliktforebyggende og giver modtageren et godt indtryk af dig og din virksomhed.

Lige så vigtigt har du fået redskaberne til at bruge tiden optimalt og hurtigere komme igennem bunken af mails og breve, der skal skrives.

Underviser

Kundeservice- og kommunikationsspecialist Iben Guldager Nielsen, Virkelyst.nu

Kursusleder

Louise Andersen, DANVA